Tein kirjanpidon "kiireessä" tappiolla ja olinkin oikein ylpeä tekeleestäni kunnes minulle selvisi että olin kaikki listannut vastattavaa tilin alle enkä eritellyt asioita yhtään sen enempää. Olen yrittänyt lukea kaikki paikat mutta en vain ymmärrä miten tiedän mitkä tilit menevät vastattavan ja vastaavan alle?
Vastattavaa (oma pääoma ja vieras pääoma) tämän allekko lainat ja oman sijoitukset?
Vastaavaa (varat) Ja tämän alle kaikki muut myynnit/tulot/menot ynm?
En tänä vuonna ole ollut alv-velvollinen mutta liitymme tammikuussa alvilliseksi. Tänä vuonna ei siis tarvitse alveja mitenkään eritellä koska en saa niistä mitään takaisin ja ovat niin sanotusti ollutta ja mennyttä?
Sitten seuraavan vuoden alvillisuudesta pitine vielä sellainen kysyä eli teen vähänkuin "nappikauppaa" tavaraa tulee satoja kiloja kerralla ja summat myynnissä pyörivät senteissä. Olenko ymmärtänyt väärin että osto alvit eli tavaroista jotka olen ostanut vähennetään vasta myydessä? eli laskenko aina mitä olen myynyt alvi hinnan minkä vähennan kun tulee maksujen vuoro? vai vähennetäänkö alvit sitten loppuvuonna kun saadaan kokonainen katsaus siitä mitä on todellisuudessa myyty?
Alunperin kun luulin että jos tammikuussa ostan esim. 100e + alv.23e. niin helmikuun alvien maksussa esim 200e saan vähentää suoraan tuon 23e mutta vissiinkin saan vähentää vain viime kuussa myytyjen tavaroiden alvin... Olen jo vähän itsekkin pihalla mutta toivottavasti ymmärsitte ja antaisitte valoa tunneliin