Alkeellisia kysymyksiä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Cattey

Alkeellisia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Cattey »

Heipsan olen ensimmäisen vuoden kirjanpitoa tekemässä ja täytyy sanoa että kun luulin olevani raiteilla olinkin aivan jossain muualla...

Tein kirjanpidon "kiireessä" tappiolla ja olinkin oikein ylpeä tekeleestäni kunnes minulle selvisi että olin kaikki listannut vastattavaa tilin alle enkä eritellyt asioita yhtään sen enempää. Olen yrittänyt lukea kaikki paikat mutta en vain ymmärrä miten tiedän mitkä tilit menevät vastattavan ja vastaavan alle?

Vastattavaa (oma pääoma ja vieras pääoma) tämän allekko lainat ja oman sijoitukset?

Vastaavaa (varat) Ja tämän alle kaikki muut myynnit/tulot/menot ynm?

En tänä vuonna ole ollut alv-velvollinen mutta liitymme tammikuussa alvilliseksi. Tänä vuonna ei siis tarvitse alveja mitenkään eritellä koska en saa niistä mitään takaisin ja ovat niin sanotusti ollutta ja mennyttä?

Sitten seuraavan vuoden alvillisuudesta pitine vielä sellainen kysyä eli teen vähänkuin "nappikauppaa" tavaraa tulee satoja kiloja kerralla ja summat myynnissä pyörivät senteissä. Olenko ymmärtänyt väärin että osto alvit eli tavaroista jotka olen ostanut vähennetään vasta myydessä? eli laskenko aina mitä olen myynyt alvi hinnan minkä vähennan kun tulee maksujen vuoro? vai vähennetäänkö alvit sitten loppuvuonna kun saadaan kokonainen katsaus siitä mitä on todellisuudessa myyty?

Alunperin kun luulin että jos tammikuussa ostan esim. 100e + alv.23e. niin helmikuun alvien maksussa esim 200e saan vähentää suoraan tuon 23e mutta vissiinkin saan vähentää vain viime kuussa myytyjen tavaroiden alvin... Olen jo vähän itsekkin pihalla mutta toivottavasti ymmärsitte ja antaisitte valoa tunneliin ;)
tiltax

Re: Alkeellisia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tiltax »

En tunne tappiota mutta luulisin että siinäkin olisi tilikarttamalli valmiina olemassa jossa tilit on oikeissa paikoissa. Kannattaisi koittaa jostain etsiä malli taseesta jonka voisit ottaa rungoksi omaan tilikarttaan.

Vastaavaa puolelle tulee varallisuus, eli taseeseen kirjatut koneet, laitteet, vaihto-omaisuus, sijoitukset, myyntisaamiset, muut saamiset (kuten esim takuuvuokrat), kassa ja pankkitili.

Vastattavaa puolelle taas tulee omapääoma, varaukset, pitkäaikaiset velat ja lyhytaikaiset velat. Näin pääpiirteittäin.

Ilmeisesti kyseessä on toiminimi niin omat sijoitukset ja yksityisotot ovat oman pääoman eriä samoin kuin tilikauden voittokin.
Ohjelmat yleensä vie tilikauden voiton automaattisesti tuloslaskelmalta taseeseen.

Tulot ja menot taas ei mene ollenkaan taseeseen vaan tuloslaskelmalle.

Ostojen ja myyntien arvonlisäverot tilitetään ja vähennetään sinä kuukautena kuin kulu tai tulo on syntynyt riippumatta siitä koska itse myynnista rahat saat.

Esimerkki: Tammikuussa ostat myytäviä tavaroita 123,00€:lla josta syntyy vähennettävää alvia 23€. Tammikuussa myyt tuotteet 246,00€ josta syntyy maksettavaa alvia 46,00€.

Tammikuun kausiveroilmoitus jätetään 12.3.2011 mennessä ja samana päivänä tilitetään alvia ostojen alv:n ja myyntien alv:n erotus, eli 23€.

mahtoikohan selventää asiaa yhtään tämä sepustus :)

Minulle jäi kuitenkin sellainen tunne että sinulla on ihan perusasiatkin aika lailla hukassa, eli niiden selittäminen tämän palstan kautta on aika työlästä. suosittelisin paneutumaan ihan alkeisiin ja perusasioihin. Kannattaisi ehkä osallistua jollekin kurssille jossa perusasioita käytäisiin läpi niin sen jälkeen olisi varmasti mukavampi tehdä kun on vähän varmempi olo.
Cattey

Viesti Kirjoittaja Cattey »

Kiitos viestistä, Sanotaan näin että olen hankala oppija ymmärrän tietyt osa alueet mutta pienet asiat sieltä täältä eivät mene jakeluun millään.
En kirjanpitäjä ole vain aloittava yrittäjä joka yrittää saada oljenkorjesta kiinni, opiskelen itsenäisesti kirjoilla ja netistä.
Joistain asioista on "yleisesti" vääriä ymmärryksiä mitkä sekoittavat asioita. Noh jos olen liian hölmö tälle palstalle jatkan itse opiskelua meluamatta sen enempää. Ajattelin että olisin saanut asioille hiukan varmennusta joista en ollut varma. O
tiltax

Viesti Kirjoittaja tiltax »

En toki tarkoittanut että olisit hölmö, anteeksi jos annoin sellaisen vaikutelman. Sinulla tuntui vain olevan perusasiat sen verran pimennossa että niiden selvittäminen tällä palstalla olisi vaatinut aika pitkän kirjoituksen.

Ei kirjanpito vaikeaa ole, mutta itsenäinen opettelukin sujuisi varmasti helpommin ja olisi miellyttävämpää kun olisit ensin sisäistänyt alkeet. Markkinointi-instituutti mm tarjoaa kirjanpidon alkeiden peruskurssia joka varmasti olisi ihan asiallinen peruspaketti juuri kaltaisellesi yrittäjälle joka itse tekee kirjanpidon. Hyvää joulua sinullekin!
Vastaa Viestiin