Tositteiden numerointi

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Safira
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 12:13

Tositteiden numerointi

Viesti Kirjoittaja Safira »

Jos yrityksellä on sekä käteis- että laskutusmyyntiä, niin miten ne numeroidaan? Käteismyynneistä tulee numerolliset kuitit, mutta miten tilille tulleet tositteet numeroidaan? Laitetaanko laskutuskuitteihin oma juokseva numerointi?
Anssi85
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Syys 2010, 16:11

Re: Tositteiden numerointi

Viesti Kirjoittaja Anssi85 »

Itse teen ainakin näin

Tiliotteen maksut ja suoritukset 1.1 jatkuen 1.2 1.3 jne.
Käteiskuitit olis vaikka 10.1 jatkuen 10.2 10.3 jne.

Nimet olis tyyliin
1 Pankkitositteet - Kausi 2010
10 Käteistositteet - Kausi 2010
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Tositteiden numerointi

Viesti Kirjoittaja Marella »

Kun olin tilitoimistossa töissä meillä siellä oli omat numerosarjat joka jumalan tositelajille - aikaavievää pienillä asiakkailla eikä asiakas itse löytänyt tositeaineistostaan mitään itse.

Jos asiakas laskuttaa itse, pyydän yhteenvetolistan laskuista ja kirjaan ne kuukauden lopussa yhtenä vientinä. Yhdellä asiakkaalla hoidan myös laskutuksen ja hyväksytyt laskut siirtyvät suoraan kirjanpitoon tositenumerolla LASK.+laskun numero.
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tositteiden numerointi

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Minusta taas aineistosta jonkun tositteen löytäminen on huomattavasti helpompaa, jos käytetään eri tositelajeja eikä syötetä kaikkea yhteen pötköön. Esimerkiksi ainakin tiliotteet, myyntilaskut ja muistiotositteet erilleen. Ei tietysti aivan pienillä asiakkailla kannata näin tehdä, jos vaikkapa on kuukausittain pelkkä tiliote kymmenellä tapahtumalla ja alv-kirjaus. Käytettävä kirjanpito-ohjelma aiheuttaa myös usein rajoitteita tositelajien määrään ja tositteiden numerointiin.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Vastaa Viestiin