tilinpäätöstaulukko

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
shamaani
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:31

tilinpäätöstaulukko

Viesti Kirjoittaja shamaani »

heips... nyt meni mykkyräks ;) siis jumituin tilinpäätöstaulukko hommassa siihen että kirjaanko tp-viennit sarakkeessa kun päätetään yksityistili omaan po:aan, alennukset ostoihin ja myynteihin, alvit alv-maksettaviin tilille !??
vai kirjaanko mitään noihin liittyvästi siinä tp-viennit sarakkeessa? - vai laskenko saldot suoraan vaan ja kirjaan vasta jäännöstase2-sarakkeessa loppusaldot ja siitä sitten napsin tuloslaskelmaan ja taseeseen luvut.

kun käsitän että tp-vienti sarakkeessa kirjaillaan poistot, varaston muutokset, oikaistaan virh. kirjauksia, jaksotetaan siirtoeriä jne.
mutta noi tilien päättämiset alkoki mietityttään, vaikkakin taulukkohan on vain aputaulukko mutta siltiki, miten se tehään oikein?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: tilinpäätöstaulukko

Viesti Kirjoittaja Andy »

En osaa oikein hahmottaa näkemättä taulukkoa.. Olisiko mahdollista ottaa siitä vaikka valokuva viestiin liitteeksi?
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: tilinpäätöstaulukko

Viesti Kirjoittaja Marella »

shamaani kirjoitti:siis jumituin tilinpäätöstaulukko hommassa siihen että kirjaanko tp-viennit sarakkeessa kun päätetään yksityistili omaan po:aan, alennukset ostoihin ja myynteihin, alvit alv-maksettaviin tilille !??
Siis teet tilinpäätöstä käsipelillä paperiversiona?

Yksityistilit olen siirtänyt vasta seuraavan tilikauden alussa.
Alennukset on varmaan makuasia, halutaanko ne pitää näkyvissä vai siirtää osto/myyntitileille. Jos niitä on vähän eikä niiden seurannalla ole merkitystä, kirjaisin tilikauden aikana suoraan osto/myyntitilin oikaisuksi. Muuten voit siirtää tp-vienneissä.
Jollei maksettavaa/vähennettävää alvia ole tilikauden aikana siirretty velka/saatava-tilille niin miten on laskettu maksettava alv? Vai onko kysessä niin pieni liikevaihto, että ilmoitusjakso on kalenterivuosi?
vai kirjaanko mitään noihin liittyvästi siinä tp-viennit sarakkeessa? - vai laskenko saldot suoraan vaan ja kirjaan vasta jäännöstase2-sarakkeessa loppusaldot ja siitä sitten napsin tuloslaskelmaan ja taseeseen luvut.
En oikein ymmärrä tp-viennit/jäännöstase2-sarakkeita - ehkä muisti pätkii kun en käsin ole kp:ta tehnyt ties koska.
kun käsitän että tp-vienti sarakkeessa kirjaillaan poistot, varaston muutokset, oikaistaan virh. kirjauksia, jaksotetaan siirtoeriä jne.
Tämä pitää paikkansa.
shamaani
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:31

Re: tilinpäätöstaulukko

Viesti Kirjoittaja shamaani »

niinku kyl mäkin käsitän muuten noi jutskat tp-vienneissä, siirtyvät erät velat saamiset jaksotukset mitkä kuuluvat omalle tilikaudellensa

- mutta juust se oliki kinkkistä tehäki paperisena versiona että teet niitä avust.päätösvientejä ja siinä myös poistoja ja varaston muutoksia. että millenkä sarakkeille nyt mitäki siis merkkais. tietty muuten ois voinu laskee suoraan mitä pitää joihinki saldoihin lisätä taikka poistaa ja pistää siitä tuloslaskelmaan ja taseeseen loppusaldot. - joskus maalimassa mä oon ton osannukki, mutta osasin tehäkki siitä näköjään vaikeemman heh :shock:

no kuiteski hommeli meni näin sitte että jäännöstase1:ssä on saldot
tp-vienneissä (eli olix ennen apv:t eli avustavat...) oikoillaan kaikkia yllämainittuja juttuja sekä myyntien ja ostojen alennuksia ja yksityistili oikaistaan. sitte siitä saldot jäännöstase2:een ja tosta sit
tuloslaskelmaan ja taseeseen.
(aika mutkan kautta, mutta toi oli opiskelutehtävässäni ja siit oli sata vuotta ku viimeks tolleen "paperisena" excelissä sarakkeina ihmettelin. (muuten en oo muuten excelin käytössä ollenkaa hei mikään pönttis heh!!!!)
mun mielestä vaan toinen jäännöstase-sarake oli liikaa. eikös vaan!!!!

ja oon tehny kuukausi- neljännesvuosi- alv-kirjauksia ja laskelmia jne ilmotellu verottajalle saman tien ihan -olin työharjottelussa nääs.
mut sit opiskelu tehtävässä kuiteski tietty tilinpäätöksessähä pitää oikoilla alv-saamiset ja -velat tilit maksettaviin alv-velkoihin, vaikka niinhän tehään kuukausi-ilmoittelijoissaki joka kuukausi.

jummi ku innostuin selostamaan heheh!!!
suunnitelma D ei koskaan petä - plan D never fails
Vastaa Viestiin