Auta aloittelijaa.

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Lord_Ebbos

Auta aloittelijaa.

Viesti Kirjoittaja Lord_Ebbos »

Olen vastikään aloittanut kirjanpidon opiskelut, joka 4 vuoden yrittäjyyden jälkeen tuntuu aika myöhäiseltä ajankohdalta. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Varmasti tulen vastaisuudessa kyselemään asioita liittyen omaan kirjanpitoon ja ohjelmistoihin mutta juuri nyt ajankohtaisena on ongelma "Käytännön kirjanpito" kirjan tehtävän kanssa.

Kuva tehtävästä löytyy tästä linkistä.
http://aijaa.com/003549200867.jpg

Kuvassa näkyy normaali tehtävä jossa ensimmäistä kertaa esitellään varastokirjanpitoa, ja ongelmana on etten saa mitenkään tilinpäätöksessä tasetta täsmäämään. Tuota katsomalla huomaan että jos voisin siirtää tilikauden voiton taseen vasemmalle puolelle ja varastoarvon oikealle puolelle, numerot täsmäisivät. En vain saa sitä päässäni oikeutettua.

Olen useamman tunnin taistellut tämän ja seuraavan vastaavan tehtävän kanssa enkä yksinkertaisesti saa näitä täsmäämään. Näkeekö joku missä teen virheen?

Kiitoksia jo etukäteen avusta!
Andy

Re: Auta aloittelijaa.

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vastaus ongelmaan löytyy juurikin noista kahdesta ehdottamastasi asiasta:

Varaston lisääntymisen kuuluu oikaista tilikauden ostoja pienemmäksi. Lisäksi tilikauden voitto siirretään tilinpäätöksen lopuksi taseeseen.
Lord_Ebbos

Eli siis aloitin tekemällä tuloslaskelman viemällä tulostilin vasemmalle sarakkeelle:
korkomenot
yksityisnosto
ostot
Oikealle sarakkeelle:
Myynti
Varastomuutos

Loppusaldo : 540€ voittoa

Taseessa vasemmalle sarakkeelle vein:
Kassatili
Shekkitili
Myyntisaamiset
Varaston arvo
Oikealle sarakkeelle:
Tilikauden voitto
Oma pääoma
Ostovelat

Vasen sarake yhteensä : 14860
Oikea sarake yhteensä : 13540

Ei vaan silmä suostu näkemään mikä tässä mättää :(
Lord_Ebbos

Eli huomaan nyt että Taseen oikea puoli jää tasan edellisen vuoden voiton verran vajaaksi.. :?

Tuntuu kuin ratkaisu olisi jo melko lähellä..

Edit: Wikipedia paljasti että taseen "vastattavaa" puolelle kuuluu voitto ja tappio sekä kuluvalta että edellisiltä tilikausilta. Onkohan mulla jokin vanha painos Soile Tomperin "Käytännön Kirjanpito" kirjoista koska missään kohtaa en vieläkään löydä muuta mainintaa taseesta kuin että "vasemmalle tulevat Raha- ja saatavatilien saldot & Menotilien menojäännökset" ja sen perässä suluissa sanat "Tilikauden tappio", ja että "oikealle tulevat Pääomatilien saldot & tilikauden voitto". Tästä minä hullu päättelin että tuloksessa ilmennyt tappio merkitään vastaavaa-puolelle. Eikä missään mainittu edellisten tilikausien tuloksen merkkaamista...
Vastaa Viestiin