Heippa,
olen muutaman kuukauden opetellut Tappio -ohjelmaa. Nyt eteeni tuli pulma, ja toivoisin kovasti saavani asiallisia vastauksia viisailta ihmisiltä! Elikkä:
Käsittääkseni alv pitäisi kirjata omalle tililleen kuten "alv-velka 23% yhteisömyynti, alv-yhteisöhankinnat". Ohjelma ei anna minun kuitenkaan tehdä tuollaisia tilejä velka -tilityypillä. Herjaa ilmeisesti siitä, että velkatiliä ei voi olla kahta 23%:lla? Mikä neuvoksi?
Toivottavasti osasin esittää asian ymmärettävästi....
Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv
Re: Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv
Hei!
Ongelmasi taitaa olla siinä, että velkatileillä ei kuulukaan olla mitään alv-prosentteja, sillä alv-prosentit tulevat jo kulutileille. ALV-velkatileille päätyvät summat ovat puhdasta alvia, eikä niistä lasketa enää mitään prosentteja. Tilin nimessä voi toki käyttää halutessaan prosenttimerkkiä, jotta erottaa minkä verokannan velkaa on kyseessä.
Ongelmasi taitaa olla siinä, että velkatileillä ei kuulukaan olla mitään alv-prosentteja, sillä alv-prosentit tulevat jo kulutileille. ALV-velkatileille päätyvät summat ovat puhdasta alvia, eikä niistä lasketa enää mitään prosentteja. Tilin nimessä voi toki käyttää halutessaan prosenttimerkkiä, jotta erottaa minkä verokannan velkaa on kyseessä.
KIITOS! Ihanaa, no niinpä tietenkin maalaisjärjellä ajatellen. Nyt saan asiat taas rullaamaan 

Voi ei...
Yritin heti käydä korjaamassa sen, mutta ei vaan onnistu. Minulla on siis yksi alv-velka tili, laitoin valikosta tilityypiksi velka ja jätin prosentin pois. Sitten lähdin tekemään yhteisöhankinnoille samanlaista niin ei anna. Jos laittaisin jokaiseen alv-% ja eri prosentin niin sitten menisi läpi tilin lisäys.
Yritin heti käydä korjaamassa sen, mutta ei vaan onnistu. Minulla on siis yksi alv-velka tili, laitoin valikosta tilityypiksi velka ja jätin prosentin pois. Sitten lähdin tekemään yhteisöhankinnoille samanlaista niin ei anna. Jos laittaisin jokaiseen alv-% ja eri prosentin niin sitten menisi läpi tilin lisäys.
Mitä jos kirjaat nettokirjausperiaatteella nämä yhteisöhankinnat? Silloin voit itse määrätä, miten alv-käyttäytyy.Kaisla06 kirjoitti:Voi ei...
Eli voit kirjata vaikka näin:
123 € An Pankkitili
100 € Per Yhteisöhankinnat 23%
23 € Per Yhteisöhankintojen alv-velka
Tällöin yhteisöhankintojen alv-velkatili ei tarvitse ollenkaan tätä "velka" tilityyppiä, vaan voit jättää tilityypin valitsematta siihen (koska teet kirjauksen ikään kuin manuaalisesti).
Yksi vaihtoehto voisi olla myös ilmaiseen Tilitin-ohjelmaan tutustuminen, joka tuntuu olevan nykyään huomattavasti tappiota kehittyneempi ja ajantasaisempi ohjelma.