Auton vaihto

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
TeeSeItse
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Loka 2011, 15:19

Auton vaihto

Viesti Kirjoittaja TeeSeItse »

Uusi palstalainen kyselee, miten kirjataan auton vaihto kahdenkertaisessa kirjanpidossa?

Auto on ainoana koneissa ja kalustoissa, ja vanhan auton myyntiarvo ei ollut sama kuin mitä se kirjanpidon mukaan on. Nopeasti ajateltuna tuo kalustotili pitäisi saada nollaan ennenkuin sinne voi uutta autoa kirjata, vai olenko täysin hakoteillä?
Kirjanpidon olen hoitanut itse alusta saakka, mutta tämä on aivan uusi asia minulle.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa asiaa valaista enemmän. Apuja olen saanut tähän mennessä tilintarkastajalta, mutta hän on sairaslomalla enkä haluaisi häntä tämän asian tiimoilta vaivata.
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Suunnitelman mukaisia poistoja koskevan yleisohjeen mukaan pienet kirjanpitovelvolliset voivat merkitä vähäiset koneiden ja kaluston myyntivoitot ja -tappiot tuloslaskelmaan pienentämään tai kasvattamaan suunnitelman mukaisia poistoja. Sinun tapauksessasihan kyseessä on vähäinen myyntitappio, jonka voit siis merkitä kuluksi tilikauden tuloslaskelmaan.

Vaihtokauppa hoidetaan kirjanpidollisesti samoin kuin jos olisit ensin myynyt oman autosi ja sitten ostanut uuden. Muista myös että vaihdossa vanhasta autostasi saama hinta voi sisältää arvonlisäveroa, riippuen siitä onko auto ollut alv-verollisessa vai verottomassa käytössä (eli onko sillä ajettu pelkästään firman ajoja).
Vastaa Viestiin