Ostot?????

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Jalmari79
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Huhti 2011, 10:36

Ostot?????

Viesti Kirjoittaja Jalmari79 »

Tietämättömänä kyselen semmosta, että mites tapahtuu työkalu-ostot toiminimessä? siis tulosta tietty täytyy olla että voi työkalut laittaa verovähennykseen. Mut miten kannattaa toimia, jos vaikka kuukaudessa olen tehnyt 2000e edestä hommia, niin mikä on arvio summa millä "kannattaa" ostaa välttämättömiä vermeitä mitkä menee vähennykseen ja miten se tapahtuu???? :?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ostot?????

Viesti Kirjoittaja Andy »

Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, sillä turhaa tavaraa ei tietenkään kannata ikinä ostaa, vaikka rahaa siihen olisikin.

Kun hankit toiminimellesi tavaroita, niiden arvo pienentää verotettavaa tuloasi. Maksat siis tällöin voitollisesta tuloksesta vähemmän veroja. Jos hankit vaikka 600 euron hintaisen työkalun, niin maksettavan veron määrä ei tietenkään pienene 600 € vaan tuosta 600 €:sta veroprosentin perusteella otetun osan verran.

Jos esimerkiksi firman tulos on 1000 € ilman työkalun ostoa, niin tuosta 1000 € maksat veroa esim 28% eli 280 €.

Jos sitten hankit työkalun 600 €:lla niin tuloksesi on 400 € ja maksat veroa vain 112 € (käyttäen siis 28% veroprosenttia).

Pähkinänkuoressa hankkimalla työkalun säästit verottajan suuntaan meneviä tuloveroja 168 € mutta annoit 600 € työkalun myyjälle. Onko se sitten järkevää? Jos työkalu tulee oikeasti tarpeeseen niin tottakai. Jos työkalu on turha, niin olet köyhtynyt 432 € välttääksesi maksamasta 168 € verottajalle.

Tästä käynee ilmi että vastaus riippuu täysin hankintojen tarpeellisuudesta.

Yksi raja mikä on ehkä hyvä ottaa huomioon on pienhankintojen 2500 €:n vuosittainen raja, eli tuohon summaan asti voi ostaa pitkäikäistäkin tavaraa ilman että sitä pitää aktivoida taseeseen.
Vastaa Viestiin