Auttakaa noviisia, miten kirjataan edelleenlaskutettavat tapahtumat joita on siis paljon joten näiden kanssa pitää pysyä kärryillä mikä on laskutettu ja mikä ei. jätän alv-kuvion tästä pois kokonaan, leikitään että tapahtumat ovat alv 0.
hahmottelin tätä näin:
Yritys A ostaa asian ja saa siitä ostolaskun, kirjaa sen per edelleenveloitettavat tili an ostovelat.
Yritys A maksaan laskun : kirjaus per ostovelat an pankkitili
Yritys A laskuttaa kulun (tai osan siitä) asiakkaaltaan B
lasku kirjataan per myyntisaamiset an palkkiosaamistuotot
kun asiakas B maksaa laskun kirjaus: per pankkitili an myyntisaamiset
Näin saan ostovelat ja myyntisaamiset nollille, mutta edelleenveloitettavien tilille jää saldo. En nyt ymmärrä mikä menee vikaan. Vai onko se niin että tuonne edelleenveloitettavien tilille jää aina nuo kirjaukset ja se ei mene nollille..seuranta on aika huonoa mitä on laskutettu ja mikä ei.
MIhin kohtaan tilikarttaa edelleenveloitustili pitäisi perustaa onko tulos vai tase tili ja missä ryhmässä?
Kiitos jos joku auttaisi tässä
