Aluksi haluan kiittää foorumin ylläpitäjiä ja käyttäjiä. Täältä on saatu ohjeita, mikäli on tullut ongelmia eteen, ja tuntuu että täällä ei ole mahtisonni fiilistelyä(no etkö sä tota tiennyt?!? -meininkiä) Nyt kuitenkin jouduin/sain syyn tehdä omat tunnukset tälle foorumille.

Alkuinfo: Olen ollut mukana pistämässä urheiluseuraa (ry) pystyyn 9/2015 ja kyseessä seuran ensimmäinen tilikausi menossa. Varmaan sanomattakin selvää että toimin seuran rahastonhoitajana, omaa kokemusta kirjanpidosta n. 10 vuoden takaa opiskeluiden ohelta jolloin myös olin tilitoimistossa työharjoittelussa 6kk. Tosin aika tekee tepposet ja vaikka hyvin asioita luulin muistaneeni niin olen saanut monta "Ahaa! Noin se menikin" -elämystä.

Tapahtumia ry:llä on rapiat 40, rahaliikenne 3000€ paikkeilla, ei henkilöstökuluja koska vapaaehtoistoimintaa, ei alv-verotuksia.
ONGELMAT:
1. Luin myös täältä että ammatinharjoittajan tilikausi on oltava kalenterivuoden mukainen, koska meillä myös yhdenkertainen kirjanpito, pitääkö myös ry:n yhdenkertainen kirjanpito olla kalenterivuoden mukainen? Yhdistyksen sääntöihin merkattu tilikauden päätös 31.3. joten tilinpäätös on tehty, mutta olenko mennyt rikkomaan lakia tämän suhteen?
2. Ry:n tase laskelmaan ei paljoa infoa tullut, käytännössä vain pankkitilillä olevat rahat ja saamiset jäsenmaksuista. Kannattaako noita saamisia edes merkitä taseeseen kun niitä tuskin tullaan saamaan ja kohta alkaa kuitenkin uusien jäsenmaksujen kerääminen kun "kausi" vaihtuu?
Jos jotain merkittävää jäi mainitsematta niin pyytäkää lisäinfoa.
