Hei,
olen uusi tilitin ohjelman käyttäjä ja muut tiedot olenkin jo hienosti löytänyt (toistaiseksi:)) mutta tarvitsisin apuja siihen että mihin tiliin pitäisi merkata kuukausittaiset ALV maksut?
Nyt olen kirjannut ne 29397:en alle mutta se on ilmeisesti väärin.
ALV maksu mille tilille?
Re: ALV maksu mille tilille?
Hei!
En löytänyt Tilittimestä tiliä tuolla numerolla. Täsmennätkö vielä mikä tilin nimi on?
Yksi tapa tehdä alv-kirjaukset on alv-tilien (myyntien maksettava alv ja ostojen vähennettävä alv) päättäminen kauden lopussa "maksettava alv" -nimiselle tilille. Kun maksu suoritetaan niin se kirjataan Per Maksettava alv An Pankkitili. Toiset taas kirjaavat maksettavan alv:n verotilille jotta voivat täsmäyttää verotiliotetta. Tämä lienee suositeltava tapa jos verotilillä on vuoden mittaan paljon tapahtumia.
En löytänyt Tilittimestä tiliä tuolla numerolla. Täsmennätkö vielä mikä tilin nimi on?
Yksi tapa tehdä alv-kirjaukset on alv-tilien (myyntien maksettava alv ja ostojen vähennettävä alv) päättäminen kauden lopussa "maksettava alv" -nimiselle tilille. Kun maksu suoritetaan niin se kirjataan Per Maksettava alv An Pankkitili. Toiset taas kirjaavat maksettavan alv:n verotilille jotta voivat täsmäyttää verotiliotetta. Tämä lienee suositeltava tapa jos verotilillä on vuoden mittaan paljon tapahtumia.
Moi,
unohdin että olen sen näköjään itse sen luonnut niin että sen tiedoissa on "Vastattavaa" ja ALV -koodi valikossa "Vähennettävä ALV"
unohdin että olen sen näköjään itse sen luonnut niin että sen tiedoissa on "Vastattavaa" ja ALV -koodi valikossa "Vähennettävä ALV"
Moi,
ja vielä piti kysyä että onko sillä mitään väliä kun käytän samaa tiliä eli 1900 (Käteisvarat) niin myynnin kuin oston vienneissä esim. näin:
3000 Myynti (kredit)
1900 Käteisvarat(Depet)
ja
4000 Osto (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
6100 YEL -maksut (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
1802 Tuolivuokra (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
9990 Ennakkoverot(Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
etc.
...ja vielä tämäkin piti tarkistaa että onko ok käyttää näitä tilejä alkusadoissa:
1501 Aineet ja tarvikkeet = Varaston arvona
2201 Peruspääoma (tmi) = opo
2939 ALV Arvonlisäverovelka = ALV velka
...kiitos kärsivällisyydessä
ja vielä piti kysyä että onko sillä mitään väliä kun käytän samaa tiliä eli 1900 (Käteisvarat) niin myynnin kuin oston vienneissä esim. näin:
3000 Myynti (kredit)
1900 Käteisvarat(Depet)
ja
4000 Osto (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
6100 YEL -maksut (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
1802 Tuolivuokra (Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
ja
9990 Ennakkoverot(Depet)
1900 Käteisvarat(Kredit)
etc.
...ja vielä tämäkin piti tarkistaa että onko ok käyttää näitä tilejä alkusadoissa:
1501 Aineet ja tarvikkeet = Varaston arvona
2201 Peruspääoma (tmi) = opo
2939 ALV Arvonlisäverovelka = ALV velka
...kiitos kärsivällisyydessä