Tässä tulisi tukku kysymyksiä aloittelijalta. Aloitin toiminnan toiminimelläni viime syksynä ja jotenkin ajattelin, että tilikausi päättyisi tänä syksynä 12 kk kuluttua, mutta äskettäin erinäisiä dokumentteja lueskellessani huomasinkin, että yhdenkertaisella kirjanpidolla tilikausi täytyy päättyä kalenterivuosittain. Tilinpäätöstä en ole siis tehnyt, kausiveroilmoituksen kylläkin.
1) Voinko tehdä tilinpäätöksen jälkikäteen ja miten? Voiko verotili-palveluun lisätä liitteitä myöhässä? Onko odotettavissa jotain sanktioita?
2) Olen ymmärtänyt, että toiminimellä tilinpäätökseen riittää pelkkä tuloslaskelma, onko näin?
3) Voiko tuloslaskelma näyttää näin yksinkertaiselta (voiko kaikki kohdat missä ei ole "xxx" jäädä tyhjiksi)?
1. Tuotot
a) Tuotot ammatista xxx
b) Muut vakinaiset tuotot
c) Satunnaiset tuotot
d) Oma käyttö
e) Vapaaehtoisten varausten vähennys
2. Kulut
a) Aineet, tarvikkeet ja tavarat xxx
aa) Tilikauden alussa 0
ab) Ostot tilikauden aikana xxx
ac) Tilikauden lopussa xxx
b) Palkat
c) Vuokrat
d) Muut vakinaiset kulut
e) Poistot
f) Satunnaiset kulut
g) Korot
h) Vapaaehtoisten varausten lisäys
i) Välittömät verot
3. Tilikauden voitto(tappio) xxx
4) Tarvitaanko yllä olevan lisäksi muita muodollisuuksia tuloslaskelmaan/tilinpäätökseen (kansilehti, liitteet)?
5) Toiminimelläni on tili johon asiakkaiden rahat tulevat. Laskuja yms. hankintoja olen kuitenkin tehnyt muilta tileiltä. Pitäisikö kaikki tehdä samalta tililtä (tarvitaanko tilitietoja liitteeksi)? Ja jos pitää, mitäs nyt sitten pitäisi tehdä kun näin en ole aiemmin toiminut?
SUURKIITOS vastauksista jo etukäteen. Kuten todettua, olen ihan aloittelija näiden juttujen kanssa, ja ensimmäinen kerta on aina ensimmäinen kerta