Ongelmani koskee yhdenkertaisesta kahdenkertaiseen kirjanpitoon siirtymistä... ja vähän alv-asioitakin.
Olen tehnyt tähän saakka kirjanpidon itse, yhdenkertaisena (hyvin pienimuotoista käsityöyrittäjyyttä) enkä ole ollut alv-rekisterissä.
Nyt olen kuitenkin muuttamassa toimialaa täydellisesti ja joudun mm. tekemään muutaman kymmenen tuhannen investoinnin. Eli alv-rekisteriin on liityttävä ja nyt myös liiketoiminta muuttuu niin, että minusta tuleekin liikkeenharjoittaja. Eli kahdenkertaiseen on siirryttävä. Ilmeisesti myös tilitoimistoon turvauduttava... Suurten muutosten ajankohta olisi ilmeisesti lokakuun alussa.
Ongelmat: a) Tilikauteni on ollut kalenterivuosi, mutta nyt suuret muutokset tapahtuvat syksyllä. Miten yhdenkertaisesta voi siirtyä kahdenkertaiseen? Voiko tilikauden päättää ennen aikojaan ja aloittaa uuden syksyllä?

b) Alv-raja ei minulla ole täyttynyt. Voinko noin vain kesken vuoden vapaaehtoisesti alv-rekisteröityä? Aiheuttaako jotain toimenpiteitä alkuvuoden tulojen suhteen? Entä jos loppuvuonna 8500 ylittyy (sen jälkeen kun olen alv-rekisteriin hakeutunut)?
Voih... Näistä saan harmaita hiuksia, vaikka vihdoinkin minulla on todella hyvä liikeidea. Auttakaa siis - tai jotain vinkkiä edes, jos joku ystävällinen voisi antaa! Kiitos, kiitos, kiitos!