Alkuvaraston siirtoon ja vähennykseen liittyvät kirjaukset

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Marbel
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Kesä 2013, 18:40

Alkuvaraston siirtoon ja vähennykseen liittyvät kirjaukset

Viesti Kirjoittaja Marbel »

Hei! Olen lueskellut alkuvarastoon liittyviä keskusteluja, mutta vielä kaipaisin ihan selkeitä kirjausohjeita. Kyseessä juuri perustamani Oy, jonka itse kokonaan omistan.
-mitä kirjauksia teen, kun siirrän itse ennen yrityksen perustamista ostamani tarvikkeet yritykselle? Nämä olen siis maksanut itse omalta pankkitililtäni ja haluan myös siirtää rahat yrityksen tililtä itselleni. Osa näistä on tarvikkeita, joista valmistan lopputuotteita ja osa työkaluja, joilla teen lopputuotteita.
-mitä kirjauksia teen, jotta saan alkuvarastovähennyksen?
-onko eroa kirjauksilla, kun yksi tarvikesatsi on ostettu Suomesta ja laskulla lukee selkeästi ALV 24% ja taasen kolme tarvikesatsia on ostettu UK:sta ja laskuilla ei lue ALV, vaikkakin hinta pitäisi sisältää ALV:n (Ostettu Amazon.co.uk:sta, joka kertoo aina lisäävänsä ostomaan ALV:n tuotteiden summaan)

Kiitos kaunis asiallisista vastauksista :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alkuvaraston siirtoon ja vähennykseen liittyvät kirjauks

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tässä lainaus verottajan sivuilta:
Muistiotosite alkuvarastovähennyksen tekemistä varten ja käyttötarkoituksen muutoksesta
Aloittaessaan verollisen liiketoiminnan verovelvollinen saa eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta, tehdä vähennyksen hallussaan olevasta verollisena hankkimastaan tai valmistamastaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen käytettävästä tavarasta tai palvelusta (AVL 112 § 1 mom.). Lisäksi verovelvollinen saa tehdä vähennyksen tavarasta tai palvelusta, jonka hän siirtää vähennyskelvottomasta toiminnasta vähennyskelpoiseen toimintaan (käyttötarkoituksen muutos) (AVL 112 § 1 mom.).

Verovelvollinen saa vähentää sen veron, joka on sisältynyt hyödykkeen ostohintaan tai jonka hän on suorittanut tavaran maahantuonnin, yhteisöhankinnan tai valmistuksen yhteydessä. Vero saadaan vähentää vähennyshetken mukaista arvoa vastaavilta osin. Alunperin ostettujen tavaroiden osalta on oltava alkuperäinen lasku, ja sen lisäksi itse vähennyskelpoiseen tarkoitukseen ottoajankohtana laadittu muistiotosite.

Muistiotositteessa on oltava tositteen laatimispäivä, verovelvollisen nimi, tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelujen laajuus ja luonne, vähennyskelpoiseen käyttöön ottamispäivä ellei se ole sama kuin tositteen laatimispäivä, hankintaan sisältynyt vero tai omasta käytöstä suoritettu vero sekä viittaus hankintaa tai omasta käytöstä suoritettavaa veroa koskevaan tositteeseen, todennäköinen luovutushinta ilman veron osuutta, verokanta ja vähennettävä vero. Itse valmistettujen tavaroiden ja suoritettujen palvelujen osalta laaditaan samoin muistiotosite, jonka pohjana on tuottamiseen käytettyjen hyödykkeiden ostotositteet.
Eli tällainen viimeisessä kappaleessa kuvattu muistiotosite, jonka voi päivätä vaikka tilikauden ensimmäiselle päivälle, pitäisi laatia alkuvarastovähennyksestä.

Käytännön kirjaushan voisi mennä sitten tyyliin Per Kulutili An Velat osakkaille. Sitten kun tilität summan itsellesi takaisin firman tililtä, niin se kuitattaisiin Per Velat osakkaille An Pankkitili. Sellaiset hankinnat jotka päätyvät osaksi lopputuotteita kirjataan Ostoihin. Pysyvät työkalut kirjataan joko pitkäaikaiseen kalustoon (jos kestävät yli 3v) tai suoraan tilikauden kuluksi (jos kestävät alle 3v). Alle 850 € arvoiset työkalut voi kirjata pienhankintana, vaikka niiden käyttöikä olisi yli 3v. Pienhankintoja saa kuitenkin vuoden aikana olla vain 2500 € arvosta.

Suomesta ostetun tuotteen ALV:n voit vähentää. Tuo EU-osto on puolestaan vähän mutkikkaampi ja siitä kannattaa kysyä verottajalta. Asia on hieman hankala siitä syystä, että jos yrityksesi olisi ollut jo voimassa (ja sinulla olisi ollut myös alv-tunniste, joka on samalla ns. vat-tunnus) niin EU:ssa sijaitsevan yrityksen olisi kuulunut myydä tuote sinulle niin sanottuna yhteisömyyntinä, ilman alv:n osuutta. Nyt kun tätä tunnusta ei ole vielä ollut käytössä kauppahetkellä, niin en ole aivan varma saatko näitä alveja enää vähennyksiin. Sen verran harvinaisempi tilanne, että varaudu siihen että verottajankin palvelussa sinua yhdistellään muutamallekin eri työntekijälle.
Marbel
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Kesä 2013, 18:40

Re: Alkuvaraston siirtoon ja vähennykseen liittyvät kirjauks

Viesti Kirjoittaja Marbel »

Kiitos ja kumarrus! Tämä oli niin kattava vastaus, ettei taida olla edes lisäkysymyksiä :) Sain kirjaukset tehtyä tämän avulla vähän mietittyäni.
Vastaa Viestiin