Hei,
Myyn tuotteen tax free -myyntinä asiakkaalle EU:n ulkopuolelle, tämän olen kirjannut normaaliin tapaan kotimaan myyntinä. Sitten saan Global Blue:lta laskun, joka toimii vientitodistuksena ja oikeuttaa minut kirjaamaan alv-osuuden saamiseksi valtiolta... Hienoa, mutta voisiko joku nyt auttaa vääntämällä rautalangasta ihan käytännössä, miten tuo tehdään kirjanpidossa??? Eli miten kirjataan GB:n laskulla oleva "Matkailijan saama ALV palautus" ja "GB:n Hallintopalkkio". Mitä tilejä käytetään, jotta menee oikein? Kiitos jo etukäteen!!!
Tax Free -myynti
Re: Tax Free -myynti
En nyt muista tilien nimiä tai numeroita varmaan ulkoa, mutta yritetään. Käytän siis esimerkikssäni Liikekirjurin karttaa, joka on minulle tuttu.Anselmi kirjoitti:Hei,
Myyn tuotteen tax free -myyntinä asiakkaalle EU:n ulkopuolelle, tämän olen kirjannut normaaliin tapaan kotimaan myyntinä. Sitten saan Global Blue:lta laskun, joka toimii vientitodistuksena ja oikeuttaa minut kirjaamaan alv-osuuden saamiseksi valtiolta... Hienoa, mutta voisiko joku nyt auttaa vääntämällä rautalangasta ihan käytännössä, miten tuo tehdään kirjanpidossa??? Eli miten kirjataan GB:n laskulla oleva "Matkailijan saama ALV palautus" ja "GB:n Hallintopalkkio". Mitä tilejä käytetään, jotta menee oikein? Kiitos jo etukäteen!!!
Eli ensin myynti, sanotaan vaikka, että olet myynyt 123 euroa. Nyt se on kirjattu per Kassa an Myynti 23 % 123 eur. Laskun tullessa kirjaat per Myynti 23 % an Myynnit yhteisön ulkopuolelle (tili 3383 tai jotain) 123 eur. Hallintokulut (esim. 24,60 sis alv 23 %) kirjaat jollekin Muut hallintokulut alv23 % -tilille debetiin 24,60 eur ja Muut hallintokulut alv 0% 20 euroa kreditiin (eli hallintopalkkion nettohinta). Nyt sinulla pitäisi olla avoimena laskun loppusumma, jonka kirjaat kreditiin joko ostovelkoihin tai pankkitilille.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013