Kyllä voi pieni mieli tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen

Factoringin käyttöönotossa tuli Nordeasta käyttöön kaksi uutta tiliä ja siis kaksi uutta tiliotetta normaalin käyttötilin lisäksi; rahoitusluottotili ja laskutili (päivittäin noudettavia, omat nrosarjat). Nyt olen solmussa miten alkaisin näihin kirjaukset tekemään ja säilyttämään...mitenhän se tilintarkastaja mahtaa haluta näitä tarkistella..
Esim:
Kun nostamme laskuluotolta rahaa Shekkitilillemme, tulee kirjaus tietysti Shekkitili an Rahoitusluottotili. Eli kirjaushan näkyy normaalilla shekkitilin tiliotteella josta sen voisin kirjata, ja myös Rahoitusluottotilin tiliotteella. Tekisinkö siis niin että teen rahoitusluottotilin tiliotteesta kirjanpidon numeroidun tositteen josta kirjaus, vaiko teenkö kirjauksen shekkitilin tiliotteesta ja jätän rahoitusluottotilin tiliotteen vain mappiin kirjauksitta..
Sama juttu kun asiakkaamme maksaa laskut, tulee kirjaus Rahoitusluottotili an laskutili... eri tiliotteet.. kumpaan tiliotteeseen kirjaus?
Onko jollain kätevää tapaa miten nämä olisi yksinkertaisinta ja selkeintä saada kirjoihin ja kansiin
T. pilkunviilaaja
