Taustoja:
Olen ensimmäistä tilikauttaan lopetteleva sivutoiminen ammatinharjoittaja. Kirjanpidon olen hoitanut yhdenkertaisena taulukkolaskentaohjelmalla ja olen ALV-velvollinen. Ensimmäisen tilikauden aikana liikevaihtoa ei kertynyt yhtään, koska päivätyö työllisti huomattavasti oletettua enemmän (eikä tuore perheenlisäyskään ainakaan lisäaikaa sivutoimelle tuonut

Liitteessä kuvakaappaus kirjanpidostani (josta editoitu piiloon tapahtumien selitteet).
Ensimmäinen kysymys koskee tuota ALV-palautusta. Sain nuo 2013 aikana kertyneet ALV-saamiset palautuksena tilille kuten kuuluukin. Olisiko tuo pitänyt merkitä tänne kirjanpitoon? Ja jos olisi, niin miten? Jos merkitsen sen tuloihin, niin ovatko palautukset liikevaihtoani josta maksan veroa?
Sitten tuloslaskelmasta:
- Mitä välittömät verot -kohtaan merkitään. Merkitsenkö sinne 0 € tulojen mukaan vai 793 € ennakkoveron mukaan (vai jotain muuta)?
- Entä miten menetellään poistojen kanssa? Menoissa on 975 € edestä kuluja tietokoneen, tulostimen yms hankkimiseksi. Voiko/kannattaako nämä merkitä tuloslaskelmassa poistoihin?