Eka viesti tälle palstalle eli tästä se sitten lähtee kirjanpidon ihmeelliseen maailmaan tutustuminen

Eli vaimolla on toiminimi jolla sitten puuhastelee kaikenlaista. Kirjanpito on asia josta vaimo ei tykkää ollenkaan ja ajattelin itse ns. ottaa kirjanpidon haltuun. Kirjanpito-ohjelmia tässä olen tutkiskellut ja päätin, että tämä tilitin on nyt se mitä tulen käyttämään.
Tilittimestä on nyt siis kokemusta sen käynnistämisen verran ja ajattelin ihan perusteista lähteä liikkeelle, että tulee kerralla tehtyä oikein ja voisi jättää suoraan nämä aloittelijan virheet tekemättä ja kysyä asioita ennen ohjelman käyttöönottoa.
Niin ja pitää vielä ennen kysymyksiä kertoa, että kirjanpidosta en tiedä yhtään mitään joten kysymykset voi olla ehkä vähän huonosti esitettyjä/sekavia mutta eikai tämä nyt mitään rakettitiedettä voi olla

1. Kannattaako tilikarttaa muokata vai aiheutuuko tästä vain ongelmia tulevaisuudessa? Esim. haittaako jos muutan numeron 3000 nimeä Myynti -> Myynti tuote x
1.1 Tilikartannumeroita ei varmaan ole mitään tarvetta muuttaa mutta jos niin tekee niin aiheutuuko tästä hämminkiä jossain vaiheessa?
2. Tuotteita myydään alv 0%:lla eli muutanko vain esim. myyntituotteiden osalta tilikartan numeroiden 3000-3090 alvit vain 0%:ski "Aseta ALV-prosentti" kohdasta vai valitsenko "ALV-koodi" kohdasta veroton myynti?
3. Googletin mitä tarkoittaa kahdennettu kirjanpito mutta pieni varmistus siihenkin. Elikä jos myyn tuotteet x lisään viennin "3000 Myynti" ja laitan kredit kohtaan 10e ja sen lisäksi lisään toisen viennin "1900 Käteisvarat" ja laitan debet kohtaan saman 10e eikös juu
3.1 Liittyen kohtaan 3 ja siitä sellanen versio jossa myyn 10e tuotteen kortilla ja käytän iZettle maksupäätettä niin miten myynti sitten merkataan kohtaan "3000 Myynti" koska iZettle ottaa 10e:sta 2,75%
Jos merkkaan kohtaan "3000 Myynti" 10e kredit puolelle niin merkkaanko kohtaan "1910 Pankkitili 1" debit puolelle 10e vai pankkitillille oikeasti menevä 10e-2,75% jolloin taas erotus ei ole enään 0 johon tietääkseni pyritään.
4. Tosite numerot kun alkaa 1:stä ja menee järjestyksessä niin jos tässä vaiheessa vuotta rupean tekemään kirjanpitoa tilittimellä niin voinko tai siis kannattaako minun laittaa nyt tulevana sunnuntaina tulevat myynnit tilittimeen ensin ihan lähtien tositenumerosta 1 ja sitten ajan kanssa ruveta alkuvuoden tuloja/menoja sinne lisäämään? Eli haittaako jos alkuvuoden tulot on merkattu suuremmalla tositenumerolla kuin loppuvuoden tulot?
4.1 Liittyen kohtaan 4 niin voinko lisätä tulevana sunnuntaina tulevia myyntejä tilittimeen alkaen vaikka tositenumerosta 100 ja lisätä sitten jälkeenpäin tositteisiin 1-99 alkuvuoden tulot ja menot?
4.2 Liittyen kohtaan 4 tarkoittaako tositenumero yhtä myynti tapahtumaa eli esim. yksi 3000 tili ja yksi 1900 tili vai voinko yhden tositenumeron alle laittaa esim. kokonaisen päivän tulot / menot?
5. Jos vaimo ostaa jotain tarvikkeita niin laskussahan tietenkin näkyy alv mutta koska vaimo ei voi alv vähennystä tehdä niin kuinka tämä merkataan tilittimeen? Eli jos laitan vaikka 100e tilille "4000 Ostot" niin annanko alv kohdassa olla sen vakio arvon 24%?
5.1 Entäs jos vaimo loppuvuodesta pääseekin takaisin alv rekisteriin ja voi tehdä alv vähennyksiä takautuvasti niin mites sitten toimitaan?
6. Miten olisi hyvä jaotella eri tyyppiset ostot? Vaimo kun tekee aika erityyppisiä asioita toiminimellä esim. kauneudenhoitoja mutta myös askarteluun liittyviä asioita. Eli jos vaimo ostaa vaikka kosmetiikka tuotteita ja askartelutarvikkeita niin voiko kaiken merkata kohtaan "4000 Ostot" vai olisiko hyvä nimetä tilit uudestaan esim. "4000 Ostot kauneudenhoito" ja "4010 Ostot askartelu" ja laittaa ne eriteltynä noiden eri tilien alle?
Eiköhän tuossa ole jo ihan tarpeeksi monta kysymystä näin alkuun.