Olen yksityisliikettä pyörittävä yrittäjä. Kirjanpidon teetän ammattilaisella, mutta kun tykkään sekä ymmärtää asiat että tehdä ne oikein, tulen varmaan aina silloin tällöin kyselemään kaikenlaista. Ensimmäinen kysymys koskee verkkomaksukuitin ja sillä maksetun ostolaskun yhdistämistä toisiinsa.
Tilanne on tämä: olen hankkinut webhotelli-palvelun palveluntarjoajan verkkokaupasta ja valinnut verkkokaupan sivulta maksutavaksi verkkomaksun. Maksun suoritin yksityistililtäni. Maksu meni perille ja tilaamani palvelutuote on toimitettu, joten sen suhteen kaikki on OK. Mutta nyt minulla onkin kirjanpidollinen ongelma:
Yksityistilini tiliotteessa näkyy maksutapahtuma, jossa vastaanottajana on Paytrail Oyj, aiheena VERKKOMAKSU, viitenumero XXXX. Myyjältä (palveluntarjoajan verkkokaupasta) saamassani pdf-muotoisessa laskussa taas on luonnollisesti myyjän nimi, laskun aiheena WEBHOTELLI ja viitenumerona ZZZZ (eri kuin oman tilini maksutapahtumassa). Kysymykseni kuuluu: miten saan laskun ja maksutositteen kohtaamaan, kun niitä yhdistää vain päivämäärä ja summa, ja kun suoritus on kaiken lisäksi tehty yksityistililtäni?
Olen kysynyt tätä sekä myyjän että Paytrailin asiakaspalvelusta, mutta kumpikaan ei joko ymmärrä tai halua ymmärtää kysymystä... olenko tosiaan niin vaikeaselkoinen vai kyselenkö muuten vaan ihan höpöjä?