Taustatiedot:
Ammatinharjoittaja, toiminimi, yhdenkert.kirjanpito,joka tehdään itse Zervant-ohjelmalla, ennakonperintärekisterissä ja alv-rekisterissä
Eli kysymyksiin, joihin tarvitsisin pikaisesti apua:
1) Olen hankkinut yritykselle tavaroita (huonekaluja toimitiloihin,kannettavan tietokoneen,toimistotarvikkeita, monitoimitulostimen ym.),kuitit löytyy kaikista, paitsi kannettavasta, joka ostettu alunperin miehelleni muutama kuukausi sitten ja minä olen ostanut häneltä yrityksen tarpeisiin yksityistilini varoilla kaikki tapahtunut siis ennen 1.6.2013, jolloin y-tunnus saatu ja yritys rekisteröity, joten ei ole siis kuiteissakaan yritystilin/yrityksen nimellä ostoja:
- Mitä näille nyt voi tehdä? Saanko merkitä kuluiksi alveineen? Miten poistot (huom! yhdenkertainen kirjanpito) Ja tärkein, mille päivälle ne merkitään kirjanpitoon, jos kuiteissakin päiväys ennen perustamisajankohtaa??
- Entä saanko nostaa yrityksen tililtä omaan henk.koht.käyttööni noiden ostojen verran rahaa (tai edes ylipäänsä nostaa sieltä omaan käyttöön),kun nyt alussa ainoa raha siellä on yritykselle saatu laina, miten sitten merkinnät?
Pahoittelut kovin sekavasta kirjoituksesta, hankalalta hieman tuntuu ja meinaankin palkata jossain vaiheessa kirjanpitäjän, jos ei helpotu (mites sitten siirtäminen yhdenkertaisesta kirjanpidosta kirjanpitäjien pitämään kahdenkert.kirjanpitoon, tuleeko ongelmia?)