muutama kysymys kirjanpidosta. Kyseessä tmi, vuoden 2012 liikevaihto 3000€.
1. Mitkä tavarat katsotaan vähennyskelpoisiksi ostoiksi? Ensimmäisenä vuonna ostettu mm. miksauspöytää, mikkejä, johtoja tms. (jota käytetään keikalla sekä ilmeisesti alihankintana jos yrittäjältä tilataan äänitys- tai demonauhoitusta..)
- eli kuuluvatko nuottitelineet, johdot ja muut vähennettäviin? Itse ainakin kirjasin deb. ostot 23% ja pankkitililtä kred.
2. Jos ostetusta tuotteesta (esim just nuottitelineestä) on saatu alennusta, miten kirjaan? Ajattelin näin: kred.pankkitili deb. ostot ja deb. alennukset alv 23%... vai?
3. Kuuluuko pankin palvelumaksusta ottaa alv?
4. Saako kirjanpitoa tehdä suoraan tiliotteen ja maksujen perusteella vai tuleeko kirjata aina laskunpäivän mukaan ensin ostovelaksi/myyntisaamiseksi?
5. Esiintyminen on alv 0%, mutta entäs keikat jossa henkilö esim. lainaa hänen tarvikkeitaan ns. alihankintana? alv 23%?
6. Miten kirjaan eu-alueelta ostetut tuotteet? ja pitääkö näistä tehdä joku käänteinen alv-juttu?
Kiitos kovasti etukäteen, mikäli joku viitsiytyy vastaamaan
