omaa pääomaa vai lainaa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Liinu

omaa pääomaa vai lainaa

Viesti Kirjoittaja Liinu »

Hei!

Aloittelemme toiminimeä kahden matkailuauton vuokrauksella.
Olen pohtinut, että miten viisaimmin kannattaa siirtää toiminimelle nämä kaksi autoa. Toisen arvo 70 000 ja toisen 35 000. Ajatuksenani on, että laittaisin 35 000 euron auton omana pääomana ja 70 000 euron auto myynti osamaksulla toiminimelle ja korko samalla pankkikorolla minkä itse maksamme pankille.
Mitä mieltä olette onko ratkaisu järkevä näin? Mitä muita vaihtoehtoja suosittelisitte? Onko verotuksen kannalta viisampia tapoja toimia?

Toinen kysymys voiko perustamiskuluja joilla on päivämäärä ennen yrityksen viemistä kaupparekisteriin ja Alv velvolliseksi laittaa kirjanpitoon aloittamispäivän päiväyksellä?

Ihana, että löysin tällaisen palstan :D toivottavasti saan vielä vastauksiakin
Andy

Re: omaa pääomaa vai lainaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Yrittäjä itse ei varsinaisesti voi myydä toiminimelleen autoa, vaan toiminimeen sijoitetut hyödykkeet ovat yksityissijoituksia. Auton voi kyllä kirjata toiminimen omaisuudeksi, jolloin siitä saa tehtyä vähennykset ja poistot. Myös auton lainaan suoraan liittyvät korot ovat vähennyskelpoisia kuluja, ainakin siinä tapauksessa että autolla ajetaan pelkästään yrityksen ajoja.

Koskien ennen toiminnan aloittamista tehtyjä hankintoja vastaus on, että jos ne tulevat selvästi yritystoiminnan vähennyskelpoiseen käyttöön, niin alv-vähennyksen voi yleensä tehdä. Tässä vielä lainaus verottajan ohjeesta "Laskua_koskevat_vaatimukset":
Muistiotosite alkuvarastovähennyksen tekemistä varten ja käyttötarkoituksen muutoksesta

Aloittaessaan verollisen liiketoiminnan verovelvollinen saa eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta, tehdä vähennyksen hallussaan olevasta verollisena hankkimastaan tai valmistamastaan vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen käytettävästä tavarasta tai palvelusta (AVL 112 § 1 mom.). Lisäksi verovelvollinen saa tehdä vähennyksen tavarasta tai palvelusta, jonka hän siirtää vähennyskelvottomasta toiminnasta vähennyskelpoiseen toimintaan (käyttötarkoituksen muutos) (AVL 112 § 1 mom.).

Verovelvollinen saa vähentää sen veron, joka on sisältynyt hyödykkeen ostohintaan tai jonka hän on suorittanut tavaran maahantuonnin, yhteisöhankinnan tai valmistuksen yhteydessä. Vero saadaan vähentää vähennyshetken mukaista arvoa vastaavilta osin. Alunperin ostettujen tavaroiden osalta on oltava alkuperäinen lasku, ja sen lisäksi itse vähennyskelpoiseen tarkoitukseen ottoajankohtana laadittu muistiotosite.

Muistiotositteessa on oltava tositteen laatimispäivä, verovelvollisen nimi, tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelujen laajuus ja luonne, vähennyskelpoiseen käyttöön ottamispäivä ellei se ole sama kuin tositteen laatimispäivä, hankintaan sisältynyt vero tai omasta käytöstä suoritettu vero sekä viittaus hankintaa tai omasta käytöstä suoritettavaa veroa koskevaan tositteeseen, todennäköinen luovutushinta ilman veron osuutta, verokanta ja vähennettävä vero. Itse valmistettujen tavaroiden ja suoritettujen palvelujen osalta laaditaan samoin muistiotosite, jonka pohjana on tuottamiseen käytettyjen hyödykkeiden ostotositteet.
Vastaa Viestiin