Minulla olisi tässä muutama kysymys, osa ehkä tyhmän puoleisia

Eli avomieheni on perustanut toiminimen, minkä kirjanpitoa olen lupautunut hoitamaan ainakin aluksi.
Tein excelille ihan tavallisen kirjanpitotaulukon joka kuukaudelle. Sarakkeissa päivämäärä, tosite, kirjauksen selitys ja käytetyimmät tilit. Olen aloittanut kirjanpidon kahdekertaisena, koska se tuntui luontevalta kouluoppien takia. Viimeisenä muut tilit kohta mihin olen laittanut tarvittaessa vastatilin. Liekkö tämmöinen ihan riittävä taulukko?
Sitten, tilien tilinumeroista. Voiko ne olla periaatteessa mitkä tahansa, vai katsotaanko ne ihan jostain perustililuottelosta minkä netistä voi löytää?
Entäpä pääkirjan teko: Laitetaanko siihen jokaiselta tililtä kaikki tapahtumat eriteltyinä vai voiko ne laittaa yhtenä könttänä?
Ja sitten alv-velka ja saamiset: Olenko ymmärtänyt oikein että joka kuun lopuksi ne siirretään maksettava alv tilille niin että niiden omat saldot ovat sitten nollilla? Vai miten tuon kanssa toimitaan? rn nyt osannut muotoilla tuota kysymystä järkevästi :S
Kun yritys on saanut pankkilainan niin mitä voi käyttää lainan tositteena kirjanpidossa? Entä voiko perustamiskulut vähentää verotuksessa?
Tässäpä ensi alkuun, lisääkin varmasti löytyy. Toivottavasti teillä riittää hermoja tälläisen aloittelijan neuvomiseen