Hei!
Hieman ovat kyllä monitulkintaisia termejä. Olisikohan sisällöstä tarkempi kuvaus saatavissa jostain?
En ole ekspertti, mutta heitän tähän omat arvaukseni:
"Kirjanpidon tekninen toteutus, (Järjestelmät, ohjelmat toteutusmuodot (mitkä toteutusmuodot?) eri työvaiheissa."
Voisiko tämä pitää sisällään esim. perinteisen ja/tai sähköisen kirjanpidon vaiheiden kuvaamisen? Kassakirjan pidon, osto- ja myyntireskontran, tositteiden kopioinnin, järjestämisen aikajärjestykseen ja säilyttämisen, tositelajit, kausiveroilmoituksen täyttämisen, tiliotteen täsmäyttämisen jne?
"Kirjanpidon toteutuksen sisältö: perustiedot tilikarttoineen ja erityispiirteineen."
Oma veikkaukseni on että tässä tarkastellaan hieman tarkemmin normaalin yritystoiminnan kirjauksissa käytettäviä tilejä, kenties niitä peilataan viralliseen taseeseen ja tuloslaskelmaan. Erityispiirteitä voi olla montaa sorttia, joten arvailuksi menee, mutta varmaan ainakin poistojen laskeminen ja eri poistotyypit (menojäännös, tasapoisto) sekä poistoprosentit ja varastojen muutokset on hyvä osata kunnolla. Kenties myös jotain edustuskuluista tai vaikka yhteisökaupasta?
Jos joku tietää paremmin kyseisestä tutkinnosta, niin korjatkaa jo arvasin päin mäntyä!
