Ja nyt asiaan eli teen rakennusliikkeelle kirjanpitoa ja heti kättelyssä sainkin huomata, että jotkin asiat eivät olekkaan ihan yksinkertaisia. Eli yrittäjä antoi minulle viime kuun tositteet ja hups kuinka ollakkaan sieltä löytyikin tosite jonka hän olikin jo maksanut etukäteen. Kyseessä oli työkorvaus tehdystä työstä ja laskuttava yritys oli poistettu ennakonperintärekisteristä. Laskulla oli aivan oikein huomioitu Oy 13% ennakonpidätys, jonka minun asiakkaani tilittää verottajalle. Eli tämä oli ihan ok, mutta nyt sitten tulikin se suurin ongelma, josta kylläkin olen jo laittanut kyselyä veroasioista vastaavalle lakimiehelle. Yrittäjä on luvannut, että hän maksaa aivan luonolliselle henkilölle ( ei siis tmi tai ammatinharjoittaja ) tehdystä työstä työkorvauksen, kyseessä ei ole työsuhdetta nyt eikä tulevaisuudessa ja työntekijä on lisäksi antanut minulle sivuverokortin.
Ja nyt ajattelinkin, että onko täällä ketään sellaista joka osaa kertoa työkorvauksista enemmän. Tiedän, että näistä korvauksista pitää tilittää verottajalle ennakot, muttei maksaa sotuja ja vakuutuksia. Eli voisiko joku viisaampi nyt auttaa ?