Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Moro!
Olen perustamassa toiminimeä opiskelujen ohelle. Ajatuksena on siis tuoda käytettyjä autoja mm. Saksasta tai Ruotsista ja myydä eteenpäin Suomessa. Minulle on herännyt muutamia kysymyksiä liittyen arvonlisäverotukseen.
Olen ymmärtänyt verotuksen menevän jotakuinkin näin.
Jos ostan yritykselleni auton jonka hinnassa on alv, niin voin ostaa sen Saksasta alv0% hintaan. Sitten tuon auton Suomeen ja maksan siitä autoveron ja laitan sen myyntiin jollain katteella. Niin joudunko siis maksamaan Suomessa koko myyntihinnasta alvin? Ja pitääkö auton ostohinnasta maksaa alv jo ennen kuin auto myydään ja myymisen jälkeen maksaa se alv siitä myyntihinnasta, josta vähennetään jo maksettu alv-osuus?
Sitten taas jos ostan Saksasta sellaisen auton missä ei ole alvia niin voin soveltaa suomessa marginaaliverotusmenettelyä jolloin maksan alvin pelkästään myyntivoitosta. Niin eihän tuossa ole mitään järkeä että joudun periaatteessa maksamaan alvin myös autoverosta kun marginaaliveromenettelyllä voin maksaa alvin pelkästään voitosta. Vai olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin? Joutuuko marginaalimenettelyssäkin maksamaan alvin myös autoveron osuudesta?
Jos asia todella on näin, niin onko minun mahdollista ostaa auto yksityishenkilönä Saksasta ja tuoda Suomeen ja maksaa autovero, jonka jälkeen siirrän sen yrityksen nimiin maksamallani hinnalla. Sen jälkeen maksan vain myyntivoitosta veron. Tällöin en joutuisi maksamaan autoverosta alvia, mutta sitten ei voi tietenkään vähentää matkakuluja.. Tiedä sitten mikä olisi järkevintä.
Toivottavasti tajuatte kysymykseni vaikka selitys onkin vähän epäselvä. Kiitos jo etukäteen
Olen perustamassa toiminimeä opiskelujen ohelle. Ajatuksena on siis tuoda käytettyjä autoja mm. Saksasta tai Ruotsista ja myydä eteenpäin Suomessa. Minulle on herännyt muutamia kysymyksiä liittyen arvonlisäverotukseen.
Olen ymmärtänyt verotuksen menevän jotakuinkin näin.
Jos ostan yritykselleni auton jonka hinnassa on alv, niin voin ostaa sen Saksasta alv0% hintaan. Sitten tuon auton Suomeen ja maksan siitä autoveron ja laitan sen myyntiin jollain katteella. Niin joudunko siis maksamaan Suomessa koko myyntihinnasta alvin? Ja pitääkö auton ostohinnasta maksaa alv jo ennen kuin auto myydään ja myymisen jälkeen maksaa se alv siitä myyntihinnasta, josta vähennetään jo maksettu alv-osuus?
Sitten taas jos ostan Saksasta sellaisen auton missä ei ole alvia niin voin soveltaa suomessa marginaaliverotusmenettelyä jolloin maksan alvin pelkästään myyntivoitosta. Niin eihän tuossa ole mitään järkeä että joudun periaatteessa maksamaan alvin myös autoverosta kun marginaaliveromenettelyllä voin maksaa alvin pelkästään voitosta. Vai olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin? Joutuuko marginaalimenettelyssäkin maksamaan alvin myös autoveron osuudesta?
Jos asia todella on näin, niin onko minun mahdollista ostaa auto yksityishenkilönä Saksasta ja tuoda Suomeen ja maksaa autovero, jonka jälkeen siirrän sen yrityksen nimiin maksamallani hinnalla. Sen jälkeen maksan vain myyntivoitosta veron. Tällöin en joutuisi maksamaan autoverosta alvia, mutta sitten ei voi tietenkään vähentää matkakuluja.. Tiedä sitten mikä olisi järkevintä.
Toivottavasti tajuatte kysymykseni vaikka selitys onkin vähän epäselvä. Kiitos jo etukäteen
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Asiaa on käsitelty tässä viestiketjussa:
http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... ?f=3&t=481
Mielenkiintoinen voisi olla järjestely, jossa autoa ei rekisteröidä Suomessa lainkaan jälleenmyyjän nimiin, vaan rekisteröinti ja autoverotus tehdään valtakirjalla asiakkaan nimiin (tai jätetään asiakkaan itse tehtäväksi). Tällöin tosin autoveron tarkka lopullinen määrä ei ole ostajalle tiedossa ennen verottajan päätöstä.
http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... ?f=3&t=481
Mielenkiintoinen voisi olla järjestely, jossa autoa ei rekisteröidä Suomessa lainkaan jälleenmyyjän nimiin, vaan rekisteröinti ja autoverotus tehdään valtakirjalla asiakkaan nimiin (tai jätetään asiakkaan itse tehtäväksi). Tällöin tosin autoveron tarkka lopullinen määrä ei ole ostajalle tiedossa ennen verottajan päätöstä.
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Näköjään se sitten niin menee, että verosta maksetaan alvit. Taitaa tilanne olla täysin sama siis tuossakin tapauksessa, että sen auton ostaa yhteisömyynnillä.
Osaako kukaan sanoa että onnistuuko sellainen ”laillisesti” tai järkevästi, että ostaisin auton Saksasta yksityisenä ja siirtäisin vasta verot maksettuna sen yrityksen nimiin ja myyn sitten eteenpäin. Sitten viimeinen vaihtoehto voisi olla että saisi jonkun sukulaisen ostamaan auton omiin nimiinsä ja ostan sen sitten häneltä siihen hintaan mitä se on tullut maksamaan. Tähän verottajalla ei kai pitäisi olla sanomista, kun sukulainen ei tekisi sillä yhtään tiliä. Kai yksityinen saa myydä autoja nollavoitolla niin paljon kuin haluaa?
Osaako kukaan sanoa että onnistuuko sellainen ”laillisesti” tai järkevästi, että ostaisin auton Saksasta yksityisenä ja siirtäisin vasta verot maksettuna sen yrityksen nimiin ja myyn sitten eteenpäin. Sitten viimeinen vaihtoehto voisi olla että saisi jonkun sukulaisen ostamaan auton omiin nimiinsä ja ostan sen sitten häneltä siihen hintaan mitä se on tullut maksamaan. Tähän verottajalla ei kai pitäisi olla sanomista, kun sukulainen ei tekisi sillä yhtään tiliä. Kai yksityinen saa myydä autoja nollavoitolla niin paljon kuin haluaa?
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Verottajan silmissä merkityksellistä on se, mihin tarkoitukseen hankinta on tehty, tässä tapauksessa jälleenmyyntiä varten.
Itse tosiaan selvittäisin tuota rekisteröintiä ja autoverotusta valtakirjalla, saisi ainakin markkinoinnissa hinnat näyttämään edullisilta ilman autoveroa ja marginaaliverotuskin toimisi järkevästi eikä hinnoittelussa tarvitse pohtia autoveron vaikutusta.
Itse tosiaan selvittäisin tuota rekisteröintiä ja autoverotusta valtakirjalla, saisi ainakin markkinoinnissa hinnat näyttämään edullisilta ilman autoveroa ja marginaaliverotuskin toimisi järkevästi eikä hinnoittelussa tarvitse pohtia autoveron vaikutusta.
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Mitään verotettavaahan ei tuossa tapauksessa silti syntyisi jos sukulainen sen ostaisi. Siltikö niin ei ole sallittua tehdä? Tai jos tuon sen yksityishenkilönä niin maksan kuitenkin veron myyntivoitosta, mutta ei se taida pelkkää verosuunnittelua sitten olla..
Joo pitää sitten selvittää tuota hommaa, mutta tuotavilla autoilla olisi tarkoitus ajaa niin kauan kunnes ne menee kaupaksi. Se ei taida sitten onnistua jos autoa pitää vain esittelykäytössä siirtokilvillä..
Joo pitää sitten selvittää tuota hommaa, mutta tuotavilla autoilla olisi tarkoitus ajaa niin kauan kunnes ne menee kaupaksi. Se ei taida sitten onnistua jos autoa pitää vain esittelykäytössä siirtokilvillä..
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Näen tässä ainakin kaksi verotuksellista ongelmakohtaa. Ensimmäinen on se, että kun yksityishenkilö hankkii toisesta EU-maasta arvonlisäverollista tavaraa, hintaan sisältyy tuon toisen EU-maan arvonlisävero. Esimerkiksi Saksassa yleinen verokanta on 19%. Jos yritys tai elinkeinonharjoittaja tekisi tuon oston yhteisöhankintana, Saksaan maksettaisiin veroton hinta ja Suomen verotuksessa ilmoitettaisiin 24% veroa EU-ostosta. Tokihan tuollainen hankinta välikäden kautta tai yksityishenkilönä tehty hankinta ja myöhempi siirto liiketoiminnan käyttöön voi sinänsä olla mahdollinen ja oikeellinen tapahtumakulku, mutta jos hankinnan lopullinen tarkoitus on jo alunperin tiedossa, niin epäilyttävältä näyttää.
Toinen ongelmakohta koskee marginaaliverotusta. Täytyy selvittää, millainen auton käyttö on sallittua ilman että marginaaliverotusmenettelyn joutuisi purkamaan:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... itarkoitus
Toinen ongelmakohta koskee marginaaliverotusta. Täytyy selvittää, millainen auton käyttö on sallittua ilman että marginaaliverotusmenettelyn joutuisi purkamaan:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... itarkoitus
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Yhteisöhankinnan arvonlisävero käsitellään siis niin, että oma-aloitteisten verojen veroilmoituksella ilmoitetaan tavaraostot muista EU-maista, vero tavaraostoista muista EU-maista, verokauden vähennettävä vero sekä mahdollisen alarajahuojennuksen tiedot.Norkin kirjoitti:Ja pitääkö auton ostohinnasta maksaa alv jo ennen kuin auto myydään
Normaalitilanteessa yhteisöhankinnan vähennettävä arvonlisävero kumoaa siitä suoritettavan arvonlisäveron. Arvonlisäveron alarajahuojennus kuitenkin hämmentää asioita siten, että EU-oston suoritettavaa arvonlisäveroa vastaavan määrän arvonlisäveroa voi joutua tilittämään verottajalle.
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Soitin tänään verottajalle ja kyselin näistä asioista. Tarkoituksenani on siis ajaa autolla yksityisajoa aina sen aikaa kun auto menee kaupaksi. Eli tässä tapauksessa en voi vähentää sitä arvonlisäveroa yhteisökaupalla hankkiessa. Hän sanoi myös että tälläisessä tilanteessa voidaan verrata työsuhdeautoon. Eli autoa myytäessä kyseessä on veroton myynti jolloin myyntihinnasta ei tilitetä alvia. Eli jos ymmärsin oikein niin eikö tämä nyt olisi minun tilanteessani paras vaihtoehto? Minun ei silloin tarvitsisi maksaa alvia siitä autoveron osuudesta myytäessä
Verohallinnon sivuilta:
”Esimerkki: Henkilöauto on ollut työsuhdeautona
Rakennusalan yritys on ostanut henkilöauton yhtiön toimitusjohtajan työsuhdeautoksi. Jos yritys myy auton eteenpäin, myynnistä ei makseta arvonlisäveroa, koska henkilöauto ei ole ollut pelkästään vähennykseen oikeuttavassa käytössä.”
Kun siis tarkoituksenani on ostaa hyvä auto itselleni ja ajaa sillä yksityisajoa, mutta samalla pitää sitä hyvällä katteella myynnissä ja jos auto sattuu menemään kaupaksi niin haen uuden. Eli toimisiko tämä tilanteessani sillä tarkoituksenani on pitää auto yksityiskäytössä.
Ja vielä epäselvää on arvolisäverotus yhteisöhankinnan yhteydessä. Eli jos auton alvillinen hinta Saksassa on 18500e, eli alv0% olisi 15546e. Autovero olisi 4500e ja haluttu kate 2500. Auton veroton myyntihinta olisi siis 22546e. Onko tämä veroton myyntihinta siis arvonlisäveron peruste, jolloin alv olisi 5411e. Jos auton realistinen verollinen myyntihinta yksityiselle on 25500e ja joudun maksamaan siitä 5411e arvonlisäveroa niin 2500e kate on sulanut kokonaan. Vai tehdäänkö tuosta myyntihinnasta joku vähennys autoveron ja katteen osalta niinkuin marginaaliverotuksessa? Eli 7000-(7000x24/124)=5645e. Tästä alv 1355e johon lisätään auton ostohinnan alv 3008e? Ostan esimerkin auton yksityiseltä Suomesta, joka on hakenut sen saksasta tuolla 18500e ja maksanut veron 4500. Maksan autosta hänen hankintahintansa 23000 ja myyn sen eteenpäin 25000e marginaaliverotusta soveltaen, niin maksettava alv on 720e. Ei tässä paljon järkeä ole jos se tosiaan näin menee. On varmaan aika monimutkaisesti selitetty, mutta niin on asiakin
Verohallinnon sivuilta:
”Esimerkki: Henkilöauto on ollut työsuhdeautona
Rakennusalan yritys on ostanut henkilöauton yhtiön toimitusjohtajan työsuhdeautoksi. Jos yritys myy auton eteenpäin, myynnistä ei makseta arvonlisäveroa, koska henkilöauto ei ole ollut pelkästään vähennykseen oikeuttavassa käytössä.”
Kun siis tarkoituksenani on ostaa hyvä auto itselleni ja ajaa sillä yksityisajoa, mutta samalla pitää sitä hyvällä katteella myynnissä ja jos auto sattuu menemään kaupaksi niin haen uuden. Eli toimisiko tämä tilanteessani sillä tarkoituksenani on pitää auto yksityiskäytössä.
Ja vielä epäselvää on arvolisäverotus yhteisöhankinnan yhteydessä. Eli jos auton alvillinen hinta Saksassa on 18500e, eli alv0% olisi 15546e. Autovero olisi 4500e ja haluttu kate 2500. Auton veroton myyntihinta olisi siis 22546e. Onko tämä veroton myyntihinta siis arvonlisäveron peruste, jolloin alv olisi 5411e. Jos auton realistinen verollinen myyntihinta yksityiselle on 25500e ja joudun maksamaan siitä 5411e arvonlisäveroa niin 2500e kate on sulanut kokonaan. Vai tehdäänkö tuosta myyntihinnasta joku vähennys autoveron ja katteen osalta niinkuin marginaaliverotuksessa? Eli 7000-(7000x24/124)=5645e. Tästä alv 1355e johon lisätään auton ostohinnan alv 3008e? Ostan esimerkin auton yksityiseltä Suomesta, joka on hakenut sen saksasta tuolla 18500e ja maksanut veron 4500. Maksan autosta hänen hankintahintansa 23000 ja myyn sen eteenpäin 25000e marginaaliverotusta soveltaen, niin maksettava alv on 720e. Ei tässä paljon järkeä ole jos se tosiaan näin menee. On varmaan aika monimutkaisesti selitetty, mutta niin on asiakin
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Entä toiminta yksityishenkilönä: ei kuluttajansuojalain velvoitteita, ei kirjanpitovelvollisuutta (vain muistiinpanovelvollisuus), esitäytettyyn veroilmoitukseen luovutusvoittojen ja -tappioiden yhteismäärät sekä liitteeksi kasa verottajan lomakkeita numero 9 (Luovutusvoitto tai -tappio). Pitemmän päälle tämä ei tietenkään ole järkevää kun eläkettäkin pitäisi kerryttää...
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Mutta tuleeko siinä ongelmaksi tämä arvonlisävelvollisuus? Onkohan tuohon jotain rajaa, että paljon yksityishenkilönä saa tienata tuolla tavalla verottamalla? Minun tilanteessani tuo systeemi luultavasti olisi järkevin jos se on mahdollista! Olen kyllä kokopäiväisessä palkkatyössä ja tämä olisi vain lisätienestiä/harrastelua eli eläkkeiden kanssa ei tule ongelmaa.
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Verohallinnon tiedote, 8.9.2011: Milloin käytettyjen autojen myynti on liiketoimintaa?
https://web.archive.org/web/20111209030 ... _li(17532)
https://web.archive.org/web/20111209030 ... _li(17532)
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Niin eli tuo ei käytännössä ole mahdollista, sillä tuo liikevaihdon raja ylittyy jo helposti yhdellä autolla vaikka voittoa ei tulisikaan paljon mitään.. Vai siis voiko yksityishenkilönä myydä isommallakkin ”liikevaihdolla” ilman alv-rekisteriin liittymistä jos toiminta ei ole kuitenkaan millään tavalla laajamittaista tai kovin säännöllistä? Että toi 8500e raja (nykyään 10000€?) merkkaa vasta sitten kun on toiminimi pystyssä?
Re: Autojen tuonti ulkomailta jälleenmyyntiin
Yksityishenkilö saa ostaa, käyttää ja myydä kymmenien tuhansien eurojen hintaisia henkilöautoja silloin tällöin voitollisestikin ilman että kyse on liiketoiminnasta. Keräilymielessä hankitun auton hinnannousu voi olla huomattava pidemmällä aikavälillä. Tässä tullaan sen kysymyksen äärelle, että mikä on toiminnan tarkoitusperä. Jos auto ostetaan alunperinkin taloudelliseen voittoon pyrkivään jälleenmyyntitarkoitukseen, niin liiketoimintaahan se on.