Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Keskustelua ilmaisesta Tappio-nimisestä kirjanpito-ohjelmasta.
Kaisla06
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2011, 17:28

Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Viesti Kirjoittaja Kaisla06 »

Heippa,
olen muutaman kuukauden opetellut Tappio -ohjelmaa. Nyt eteeni tuli pulma, ja toivoisin kovasti saavani asiallisia vastauksia viisailta ihmisiltä! Elikkä:
Käsittääkseni alv pitäisi kirjata omalle tililleen kuten "alv-velka 23% yhteisömyynti, alv-yhteisöhankinnat". Ohjelma ei anna minun kuitenkaan tehdä tuollaisia tilejä velka -tilityypillä. Herjaa ilmeisesti siitä, että velkatiliä ei voi olla kahta 23%:lla? Mikä neuvoksi?

Toivottavasti osasin esittää asian ymmärettävästi....
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Hei!

Ongelmasi taitaa olla siinä, että velkatileillä ei kuulukaan olla mitään alv-prosentteja, sillä alv-prosentit tulevat jo kulutileille. ALV-velkatileille päätyvät summat ovat puhdasta alvia, eikä niistä lasketa enää mitään prosentteja. Tilin nimessä voi toki käyttää halutessaan prosenttimerkkiä, jotta erottaa minkä verokannan velkaa on kyseessä.
Kaisla06
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2011, 17:28

Re: Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Viesti Kirjoittaja Kaisla06 »

KIITOS! Ihanaa, no niinpä tietenkin maalaisjärjellä ajatellen. Nyt saan asiat taas rullaamaan :D
Kaisla06
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2011, 17:28

Re: Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Viesti Kirjoittaja Kaisla06 »

Voi ei...

Yritin heti käydä korjaamassa sen, mutta ei vaan onnistu. Minulla on siis yksi alv-velka tili, laitoin valikosta tilityypiksi velka ja jätin prosentin pois. Sitten lähdin tekemään yhteisöhankinnoille samanlaista niin ei anna. Jos laittaisin jokaiseen alv-% ja eri prosentin niin sitten menisi läpi tilin lisäys.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tappio ja Yhteisöhankintojen Alv

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kaisla06 kirjoitti:Voi ei...

Yritin heti käydä korjaamassa sen, mutta ei vaan onnistu. Minulla on siis yksi alv-velka tili, laitoin valikosta tilityypiksi velka ja jätin prosentin pois. Sitten lähdin tekemään yhteisöhankinnoille samanlaista niin ei anna. Jos laittaisin jokaiseen alv-% ja eri prosentin niin sitten menisi läpi tilin lisäys.
Mitä jos kirjaat nettokirjausperiaatteella nämä yhteisöhankinnat? Silloin voit itse määrätä, miten alv-käyttäytyy.

Eli voit kirjata vaikka näin:

123 € An Pankkitili
100 € Per Yhteisöhankinnat 23%
23 € Per Yhteisöhankintojen alv-velka

Tällöin yhteisöhankintojen alv-velkatili ei tarvitse ollenkaan tätä "velka" tilityyppiä, vaan voit jättää tilityypin valitsematta siihen (koska teet kirjauksen ikään kuin manuaalisesti).

Yksi vaihtoehto voisi olla myös ilmaiseen Tilitin-ohjelmaan tutustuminen, joka tuntuu olevan nykyään huomattavasti tappiota kehittyneempi ja ajantasaisempi ohjelma.
Vastaa Viestiin