Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
turkulainen
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Syys 2011, 17:53

Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja turkulainen »

En tiedä mihin palstaan tai osaan pitäisi kirjoittaa niin pyydän anteeksi etukäteen.

Mitä kannattaa tehdä kun tilintarkastaja ei ole vielä tehnyt tarkastuksen? Kirjanpitotoimisto on hoitanut asian joka vuosi suoraan heidän valitsemalla tilintarkastajalla.

Kyseessä on pieni osakeyhtiö, yksi työntekijä ja tositteet vuodessa ovat ehkä parisataa. Mitä tällaisten yritysten tilintarkastus yleensä maksaa? Luulen että se tehdään viidessä-kymmenessä minuutissa. Vai onko minulla väärä kuva?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Valitettavasti sinulla taitaa kyllä olla hieman liian optimistinen kuva tilintarkastukseen kuluvasta ajasta.

Voit itse ajatella, että jos 5 minuutissa pitää käydä läpi 200 tositetta, niin aikaa per tosite jää 1,5 sekuntia. Tuossa ajassa ehtii ehkä juuri ja juuri ottamaan tositteen esiin katsottavaksi, mutta kun se pitäisi ajatuksen kanssa miettiä, niin ei onnistu ihan tuollaisessa ajassa. Ja jos virheitä löytyy, niin sitten aikaa vasta kuluukin kun niitä pähkäillään. Monesti tilintarkastus vaatiikin juuri ajatustyötä, se ei siis ole niin mekaanista kuin joku voi luulla. Tämän ajatustyön ja hallittavan tietomäärän vuoksi tilintarkastuksen tekee yleensä asiaan perusteellisen koulutuksen saanut ammattilainen. Aikaa pienen firman tilintarkastukseen kuluu arviolta noin 3-6 tuntia minimissään.
Ellis79
Viestit: 58
Liittynyt: 23 Huhti 2011, 23:42

Re: Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja Ellis79 »

Hei,

Tilintarkastuslaki on muuttunut vuonna 2007. Tilintarkastus ei enää ole pakollista pienille yhtiöille, mikäli seuraavat rajat eivät ylity:

Tilintarkastuslain 4§
Jollei muualla laissa toisin säädetä, tilintarkastaja voidaan jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä:

1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa;

2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai

3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.

Tilintarkastaja on kuitenkin aina valittava yhteisössä, jonka pääasiallisena toimialana on arvopapereiden omistaminen ja hallinta ja jolla on kirjanpitolain 1 luvun 8 §:ssä tarkoitettu huomattava vaikutusvalta toisen kirjanpitovelvollisen liiketoiminnan tai rahoituksen johtamisessa.

Jos yhteisöllä ei ole 1 tai 2 momentin mukaista velvollisuutta valita tilintarkastajaa, yhtiöjärjestyksessä, yhtiösopimuksessa tai säännöissä voidaan määrätä tilintarkastuksesta sekä useamman tilintarkastajan valinnasta.


-> Jos kyseessä on pieni osakeyhtiö, joka alittaa rajat ja jonka yhtiöjärjestyksessä ei säädetä tilintarkatajan valinnasta mitään, ei tilintarkastajaa tarvitse valita
- (Huom. jos yhtiössä on useita osakkaita, on vähemmistöllä kuitenkin oikeus niin halutessaan vaatia tarkastusta OYL 7:5§)
- usein esim. rahoittajat vaativat tilintarkastusta suoritettavaksi

Siinä tapauksessa että tilintarkastus tulee suoritettavaksi, on tilintarkastajaksi valittava auktorisoitu tilintarkastaja eli joko HTM- tai KHT- tarkastaja.

Tuon kokoisen osakeyhtiön tarkastamiseen menee muutamia tunteja: Lähtökohtaisesti kaikki tositteet läpikäydään, samoin hallintopaperit ja laadittu tilinpäätös. Oman aikansa ottaa johtopäätösten tekeminen ja havaintojen dokumentointi (tilintarkastajan on dokumentoitava työnsä, koska myös tilintarkastajia valvotaan) sekä tilintarkastuskertomuksen laatiminen.

--> niin pientä yhtiötä ei olekaan, että sen pystyisi 5-10 minuutissa kukaan tarkastamaan.

Tarkastajien tuntiveloitus varmasti vaihtelee, mutta arvioisin että se pyörii sadan euron hujakoilla per tunti. Kiinteästä hinnasta ja käytettävästä ajasta voi pyrkiä sopimaan etukäteen tilintarkastussopimusta tehtäessä. Tuntihinta perustuu siihen, että tilintarkastajalla on takanaan vuosien koulutus ja kokemus auktorisoinnin hankkimiseksi, ja tilintarkastaja antaa tietyllä tapaa nimensä sen vakuudeksi että tilinpäätös on lakisääteisesti laadittu eli kantaa osaltaan riskiä.
turkulainen
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Syys 2011, 17:53

Re: Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja turkulainen »

Tilanne on se että taseen loppusumma on paljon yli 100000, liikevaihto alle 200000 ja yksi työntekijä. Ei sijoitustoimintaa.

Tilintarkastus ei yleensä viennyt niin pitkään kuin tänä vuonna.

Tilintarkastuksessa en usko että käydään läpi enemmän kuin 10 tositetta kun kirjanpitotoimisto itse on sopinut tilintarkastajan kanssa. Luulen että on 10 minuutin homma.

Mitä kannattaa tehdä tänä vuonna?

Mitä tilintarkastus yleensä maksaa tällaisille yrityksille?

Kiitos vastauksistanne.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tilanne on se että taseen loppusumma on paljon yli 100000, liikevaihto alle 200000 ja yksi työntekijä. Ei sijoitustoimintaa.

Tilintarkastus ei yleensä viennyt niin pitkään kuin tänä vuonna.

Tilintarkastuksessa en usko että käydään läpi enemmän kuin 10 tositetta kun kirjanpitotoimisto itse on sopinut tilintarkastajan kanssa. Luulen että on 10 minuutin homma.

Mitä kannattaa tehdä tänä vuonna?
Oletteko kysyneet kirjanpitäjiltänne että miksi tilintarkastus viipyy? Mikä on vastaus?
Mitä tilintarkastus yleensä maksaa tällaisille yrityksille?
Vaikea uskoa että alta 200 € saisitte tilintarkastusta mistään, varsinkaan nykyään kun ei enää maallikko-tilintarkastajat kelpaa.
turkulainen
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Syys 2011, 17:53

Re: Tilintarkastus kuukausia myöhässä

Viesti Kirjoittaja turkulainen »

Andy kirjoitti:
Tilanne on se että taseen loppusumma on paljon yli 100000, liikevaihto alle 200000 ja yksi työntekijä. Ei sijoitustoimintaa.

Tilintarkastus ei yleensä viennyt niin pitkään kuin tänä vuonna.

Tilintarkastuksessa en usko että käydään läpi enemmän kuin 10 tositetta kun kirjanpitotoimisto itse on sopinut tilintarkastajan kanssa. Luulen että on 10 minuutin homma.

Mitä kannattaa tehdä tänä vuonna?
Oletteko kysyneet kirjanpitäjiltänne että miksi tilintarkastus viipyy? Mikä on vastaus?
Mitä tilintarkastus yleensä maksaa tällaisille yrityksille?
Vaikea uskoa että alta 200 € saisitte tilintarkastusta mistään, varsinkaan nykyään kun ei enää maallikko-tilintarkastajat kelpaa.
Kirjanpitäjä sanoi että on lähettänyt sähköpostin tilintarkastajalle joka ei ole vastannut. Se oli noin 3 päivää sitten.

Mitä jos joku tilintarkastaja olisi sairaalassa kuukausien ajan?
Vastaa Viestiin