Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjataan?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
KirKor
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Elo 2011, 08:05

Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjataan?

Viesti Kirjoittaja KirKor »

Minulla on kysymys koskien luottotappioiden kirjausta. Jos esimerkiksi vuonna 2010 lopussa on kirjattu luottotappioita 1000 eur ja nyt elokuussa tulee suoritus luottotappioihin kirjatusta laskusta, vaikka 500 eur, niin miten tämä kirjataan?

Kirjataanko per pankkitili an luottotappiot (luottotappiotilin pienennykseksi)?
Vai per pankkitili an muut tuotot?

Alv-käsittelyä ei tarvitse miettiä, tämä on alviton lasku.

Kiitos vastauksista!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sataprosenttista varmuutta ei tästä ole, mutta luottotappiokirjaushan menee tuloslaskelman puolelle, eli edellisen tilikauden luottotappiot eivät siirry uudelle tilikaudelle. Tästä voimme kai päätellä, ettei kirjaus ainakaan luottotappio-tilin pienennykseksi voi mennä. Eli tuo liiketoiminnan muihin tuottoihin kirjaaminen kuulostaa minusta paremmalta vaihtoehdolta.
KirKor
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Elo 2011, 08:05

Re: Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjat

Viesti Kirjoittaja KirKor »

Itse asiassa sain asiaan vastauksen myös kauppakamarin kirjanpidon asiantuntijalta. Vastaus on, että se kirjataan luottotappioiden oikaisuna liiketoiminnan muihin kuluihin. Eli juuri luottotappioiden pienennykseksi, vaikka se ei taseessa olekaan.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Äh no eipä toiminut logiikkani tässä asiassa, pahoittelen antamaani väärää vastausta ja kiitos että palasit oikaisemaan sen!
Ellis79
Viestit: 58
Liittynyt: 23 Huhti 2011, 23:42

Re: Luottotappioon tullut jälkikäteen suoritus, miten kirjat

Viesti Kirjoittaja Ellis79 »

Se riippuu oikeastaan myös tilikartasta. Seurannan vuoksi toisilla on eri tilit kirjatuille luottotappioille ja palautuneille. Eli ts.

luottotappiokirjaus: an myyntisaamiset per luottotappiot

jos luottotappioita palautuu niin voi kirjata kuten yllä jo esitettiinkin:
per rahatili an luottotappiot TAI
per rahatili an palautuneet luottotappiot

Molemmat em tilit ovat liiketoiminnan muissa kuluissa.

Minä ajattelen ettei Alv ole ongelma: kun myynti on kirjattu siitä menee alv. Mysat sisältävät alv:n, ja kun saatava siirretään pois siirtyy alv mukana tuonne luottotappiotilille (kulua), josta se kuittaantuu myynnin alv:tä vastaan kausiveroilmoituksella. Sitten taas jos jotain palautuu, niin menee joko tilitettäväksi myynnin alv:ksi tai oikaisee ostojen alvia, kirjaustavasta riippuan.
Näin yksinkertaisesti minä ajattelen, mutta totuushan voi olla tarua ihmellisempää :)
Vastaa Viestiin