Kysymys Itellan lähettämästä tullimaksusta

Tietoa kaupankäynnistä EU:n ulkopuolella
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Kysymys Itellan lähettämästä tullimaksusta

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Hei!

Tilasin jenkeistä tuotteen firmalleni ja maksoin sen jo tilauksen teon yhteydessä luottokortiltani. Itellasta soitettiin ja kysyttiin että haluanko heidän hoitavan tullauksen puolestani ja näin sovittiin (kätevä palvelu sinänsä). Nyt ihmettelen vain hieman tätä Itellan lähettämää laskua, siinä on merkitty seuraavanlaiset summat:

Tullaus kuluttajat 22.0% - 13,20 €
Arvonlisävero 0,0% - 39,54 €
Rahoituspalkkio 22,0% - 4,10 €

Lähinnä tässä mietityttää tuo, että miksi tuo itse arvonlisävero on kohdassa 0% vaikka jotenkin sen voisi kuvitella olevan juuri tuota 22,0%? Miten tämän kanssa kuuluu toimia kirjanpidossa, eli teenkö tästä ihan oman kirjauksensa kun kerran saapui eri aikaan kun itse tuote? Onko tuo arvonlisävero tuossa sellaista jonka saan normaalisti laittaa hankintojen ALV-saamisiin? Entäpä onko tämänkaltaisille tullikuluille (ei varsinaisesti mikään myytävän tavaran osto vaan liiketoiminnan muu kulu) kirjanpidossa oma tilinsä, vai laitanko kulun samalle tilille kuin itse tuotteenkin?
VesaL
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 19:34

Re: Kysymys Itellan lähettämästä tullimaksusta

Viesti Kirjoittaja VesaL »

Tapaus16 kirjoitti: Tilasin jenkeistä tuotteen firmalleni ja maksoin sen jo tilauksen teon yhteydessä luottokortiltani. Itellasta soitettiin ja kysyttiin että haluanko heidän hoitavan tullauksen puolestani ja näin sovittiin (kätevä palvelu sinänsä). Nyt ihmettelen vain hieman tätä Itellan lähettämää laskua, siinä on merkitty seuraavanlaiset summat:

Tullaus kuluttajat 22.0% - 13,20 €
Arvonlisävero 0,0% - 39,54 €
Rahoituspalkkio 22,0% - 4,10 €

Lähinnä tässä mietityttää tuo, että miksi tuo itse arvonlisävero on kohdassa 0% vaikka jotenkin sen voisi kuvitella olevan juuri tuota 22,0%? Miten tämän kanssa kuuluu toimia kirjanpidossa, eli teenkö tästä ihan oman kirjauksensa kun kerran saapui eri aikaan kun itse tuote? Onko tuo arvonlisävero tuossa sellaista jonka saan normaalisti laittaa hankintojen ALV-saamisiin? Entäpä onko tämänkaltaisille tullikuluille (ei varsinaisesti mikään myytävän tavaran osto vaan liiketoiminnan muu kulu) kirjanpidossa oma tilinsä, vai laitanko kulun samalle tilille kuin itse tuotteenkin?
Vaikea vastata 100 % varmasti, kun en ole nähnyt laskua (esim. mikä oli tavaran tullausarvo), mutta yritän. Ensinnäkin, tullin määräämä alv on vähennettävissä siinä missä mikä tahansa muukin alv. Tullauskulut voi kirjata sinne minne itse tavarankin ostohinnan.

Epäselvää oikeastaan on vain se, että miten nuo summat tulkitsee:
Vaihtoehto 1: Tavaran tullausarvo oli 179,72 euroa, ja tästä alv 22 % oli 39,54 €. Sitten Itella laskutti tullauksesta 13,20 euroa (sis. alv 22 %) ja rahoituksesta (=Itella maksoi tuon alv:n tullille ennen kuin sinä maksoit Itellalle, eli Itella tavallaan vippasi sinulle rahaa) 4,10 € (sis. alv 22%). Eli vähennettävää alvia on 39,54 € lisäksi myös noiden palkkioiden sisältämät alvit.

Vaihtoehto 2: Mainitut Itellan palkkiot 13,20 ja 4,10 ovat nettosummia, ja 39,54 pitää sisällään sekä tullin määräämän alvin tavarasta että Itellan maksujen alvit.

Jos laskussa on tavaran tullausarvo (=summa, jonka mukaan tulli määrää alv:n), voit siitä päätellä, kumpi vaihtoehto pitää paikkansa - vai pitääkö kumpikaan :D .
Vastaa Viestiin