Tilikauden päättäminen ja seuraavan aloittaminen

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
mipa
Viestit: 21
Liittynyt: 22 Elo 2010, 14:47

Tilikauden päättäminen ja seuraavan aloittaminen

Viesti Kirjoittaja mipa »

Eli nyt ensimmäistä tilinpäätöstä yritän rakennella.. Apuja ottaisin mielelläni vastaan.
Olen aloittanut toiminnan kesäkuussa 2010.Tilikausi loppui vuoden vaihteessa.Toiminimi kyseessä.
Ihan kädestä pitäen :? Olen joulukuun alvit kirjannut ja varaston arvon kirjannut, mitä sitten...?
Pitääkö siirtää voitto/tappio pääomaksi entä kirjata tilikauden tulos jotenkin?
Olen aika sekaisin tällä hetkellä kun olen lukenut täältä/oppikirjoista mitä tehdä.

Käytän Tappio-ohjelmaa ja saan avattua uuden tilikauden ja tehtyä avaavat viennit, mutta haluaisin varmistua että olen tehnyt kaikki tarvittavat viennit edelliselle tilikaudelle jotta tuleva vuosi lähtisi oikeilla raiteilla liikkeelle.
Siirränkö yksityisnosto/sioituksen ja tilikauden voiton/tappion "edellisten tilikausien voitto/tappio"-tilille?

Tuhannet kiitokset ken jaksaa vastata :oops:
asentaja
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 03:45

Re: Tilikauden päättäminen ja seuraavan aloittaminen

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Hei!

Jos katsot Tappion tasetta, niin huomaat että siellä näkyy Vastattavaa kohdan alla Omassa pääomassa jo tilikauden tulos. Eli tämän tilinpäätöskirjauksen Tappio hoitaa automaattisesti. Avatessasi uutta tilikautta voit siirtää tilikauden tuloksen Oman pääoman alatilille "Edellisten tilikausien voitto (-tappio)", jolloin pystyt vuodesta toiseen yrityksesi tekemää kokonaistulosta.

Yksityissijoitukset ja -nostot päätetään lisäksi Omaan Pääomaan, jolloin ne alkavat seuraavalla tilikaudella nollasta. Eli jos tilikartassasi yksityissijoitukset ja -nostot päättyvät automaattisesti Oman pääoman alle, niin erillistä kirjausta ei tästäkään tarvitse tehdä, seuraavalla tilikaudella kirjaat vaan tilinavauksessa Oma pääomatilin saldoksi tilinpäätöksen Oman pääoman määrän miinus tilikauden voiton, jonka voit siis kirjata erikseen (mutta silti oman pääoman alle, sen alatilille).

Muita asioita joita tilinpäätöksessä voit joutua (tilanteesta riippuen) kirjaamaan ovat mm.

-Poistot pitkäikäisestä kalustosta
-Jaksottamiseen liittyvät kirjaukset (siirtosaamiset ja -velat)
-Tuloverojen kirjaaminen
Vastaa Viestiin