Kirjassa kahden aukeaman pieni kirjapito koneelleko?

Yleinen keskustelu kirjanpito-ohjelmista
Murmeli6
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 17:52

Kirjassa kahden aukeaman pieni kirjapito koneelleko?

Viesti Kirjoittaja Murmeli6 »

Meillä on paperilla yritys, Oy, joka on joskus ollut jotakin ja toiveissa on, että sillä joskus vielä olisi toimintaa. Tuon firmanimen puitteissa koneensuunnittelija DI on rakentanut koneen, jolle ehkä ilmestyy käyttöä. Tällä firmalla on näin ollen vuosittain oman tuotankoneen rakentamisen vuoksi ollut mm ostoja ja kirjauksia tulee pari aukeamaa vihkoon, jos kirjanpidon tekee käsin. Minä olen sen kirjanpidon tehnyt.

Tyrkyllä on ollut kirjanpito-ohjelma, mutta siinä on niin paljon kysymyksiä, joihin näin pienellä "yrityksellä" ei ole mitään vastauksia, joten jos sillä kirjanpidon tekisin, niin se ei ikinä valmistuisi - en pääse eteenpäin. Olenko vetänyt kirjanpito-ohjelmista väärän johtopäätöksen? Voinko siis tehdä näin pienen kirjanpidon tehokkaammin jollakin kirjanpito-ohjelmalla? Kirjanpito on niin pieni, että mielestäni selviäisin jollakin demoversiolla, jos sellaisia on jostain saatavissa. Mitään reskontraa, laskutusta jne ei tällä yrityksellä ole.

Jos kirjanpito koneella olisi tehokkaampi vaihtoehto, niin mistä saisin apua sen verran, että osaisin sitten itse tehdä tämän pikku homman koneella? Yrityksen omistaja DI on kova markkinoimaan minulle ostamaansa kirjanpito-ohjelmaa, josta en ymmärrä mitään, ja jota en siis saa toimimaan näin pienelle yritykselle. Siinä jokaisen kirjauksen kohdalla kysytään asioita, joihin ei ole vastausta näin pienessä firmassa ja näin ollen en pääse ohjelmassa eteenpäin, seuraavaan tositteeseen. Manuaalisesti tekemässäni kirjanpidossa on tileillä nimet, mutta tilinumerot ovat perua siltä ajalta jolloin joku eläkkeelle tai sairaslomalle jäänyt kirjanpitäjä teki kirjanpidon koneella - ja se maksoi paljon. Minä teen tuloslaskelman ja taseen käsin kirjaan ja siirrän sen sitten tietokoneelle ja tulostan tavalliselle paperille, niin kuin se olisi vain joku kirjoitustehtävä. Tilinumerot siis ovat jäänne jostakin minulle tuntemattomasta ohjelmasta eivätkä välttämättä ole edes enää tarkoituksen mukaisia, nyt kun olen tehnyt kirjanpidon käsin ja ohjelma johon ne aikoinaan liittyivät ei ole enää käytössä. Näin on nyt menty kait kolme vuotta. Veroilmoituskin on sitten saatu tehtyä kotivoimin.

Kiitos mahdollisesta vastauksestanne.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjassa kahden aukeaman pieni kirjapito koneelleko?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Sinun tilanteessa voisi olla paikallaan kokeilla jompaa kumpaa kahdesta ilmaisesta suomalaisesta kirjanpito-ohjelmasta: Tappio tai Tilitin. Itselläni on kokemusta Tappio-ohjelman käyttämisestä ja sillä tekee kirjanpidon todella simppelisti ja yksinkertaisesti. Tilitin-ohjelmastakin olen kuullut sanottavan hyvää, ominaisuuksia on käsittääkseni hieman enemmän kuin Tappiossa ja ohjelman kehitys taitaa olla hieman aktiivisempaa tällä hetkellä.

Molemmat näistä ohjelmista soveltuvat hyvin pienen yrityksen kirjanpitoon. Jos tarvitset neuvoja tai käyttötukea, voit aina kysyä apua täältä!
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Kirjassa kahden aukeaman pieni kirjapito koneelleko?

Viesti Kirjoittaja Marella »

Kun näyt ymmärtävän miten kirjanpito toimii, niin edellisen mainitsemat ilmaiset ohjelmat ovat varmaan hyviä vaihtoehtoja.
Vastaa Viestiin