Edustuskulut!

Keskustelua ilmaisesta Tappio-nimisestä kirjanpito-ohjelmasta.
biisinurkka
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 23:36

Edustuskulut!

Viesti Kirjoittaja biisinurkka »

Vuonna 2009 minulla oli edustuskuluja 500€ ja kirjasin niinkuin pitää, mutta verottajahan hyväksyy puolet verotuksessa, joten minulla kävi tuossa kohden moka. Kirjanpito näytti 250€ pienemmän tuloksen, jonka verottaja tietenkin huomasi ja korjasi 250€ suuremmaksi. Miten tuo olisi pitänyt Tappiolla kirjata, että olisi näyttänyt tuloksen oikein? Miten korjaan virheen 2010 kirjanpidossa vai tarviiko sitä korjata, kuitenkin tulos pitäisi olla 250€ isompi mitä se nyt Tappiollani näytti?
pöö
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Edustuskulut!

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Tuloslaskelman tulos ja verotettava tulo heittää usein muutenkin. Kirjaa kaikki edustuskulut normaalisti kirjanpitoon ja vähennyskelvottoman osuuden erittelet vasta veroilmoituksella.

Oletan että sinulla on tmi? Veroilmoitus lomakkeella 5 on kohta edustuskulut ja sen vieressä kohta vähennyskelpoinen osuus, erittely siis tapahtuu tässä.

Tuloslaskelman tuloksen ei tarvitse olla sama kun on verotettava tulo. Veroilmoituksella voi tehdä myös joukon muitakin vähennyksiä joita ei kirjata tuloslaskelmaan, kuten esim kilometri ja päivärahavähennykset.

Vastaavasti veroilmoituksella voidaan oikaista verotettavaa tuloa myös ylöspäin mm yksityiskäytön osalta jos niitä ei ole huomioitu tuloslaskelmalla. Silloinkin verotettava tulo on eri kuin tuloslaskelman tulos.
biisinurkka
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 23:36

Re: Edustuskulut!

Viesti Kirjoittaja biisinurkka »

tmi on. Tein tilinavauksen vuoden 2010 alussa ja käytin tuota 250€ pienempää summaa niinkuin Tappio-ohjema näytti vuoden 2009 lopussa, tämä ilmeisesti ok? Tuntuu hiukan oudolta, että summat voivat erota veroilmoituksen ja kirjanpidon välillä, mutta näin se kai on.
pöö
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Edustuskulut!

Viesti Kirjoittaja JK50 »

biisinurkka kirjoitti:tmi on. Tein tilinavauksen vuoden 2010 alussa ja käytin tuota 250€ pienempää summaa niinkuin Tappio-ohjema näytti vuoden 2009 lopussa, tämä ilmeisesti ok? Tuntuu hiukan oudolta, että summat voivat erota veroilmoituksen ja kirjanpidon välillä, mutta näin se kai on.
Teit kirjanpidon ihan oikein, sillä edustusmenot merkitään kirjanpitoon täysimääräsinä ja puolet niistä otetaan pois vasta veroilmoituksella. Eli virheesi tapahtui vain veroilmoituksella, josta edustuskulujen määrä jäi merkitsemättä. Kirjanpidollisen ja verotuksellisen tuloksen poikkeaminen toisistaan on tosiaan aivan normaalia.
biisinurkka
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 23:36

Re: Edustuskulut!

Viesti Kirjoittaja biisinurkka »

Itse asiassa ei edustuskulut minulta verotuksessa pois jääneet vaan siinä kävi siten, että vaikka tiesin, että puolet verottaja hyväksyy niin jostain syystä vähensin koko edustuskulun ja näin veroilmoitus täsmäsi kirjanpidon kanssa. Tää oli minulta jokin alitajuntavirhe ja verottaja oikaisi ja sitä minä sitten olen tässä ihmetellyt, mutta kaikki näämmä selvii vaikkei tässä mitään kirjanpitäjiä ollakaan. Hienoa, että olette laittaneet tällaisen kirjanpitofoorumin, löysin sen vasta tässä vasta ja heti ollut pikkusen kysyttävää ja apuva on tullut. Tappio on ihan kätevä ohjelma. Toivottavasti siitä tulee kehittyneempi versio pian? Kiitokset Tappiosta Lahdenniemelle!
pöö
Vastaa Viestiin