Aloittelijan kysymyksiä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
niko
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 11:15

Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja niko »

Päiviä!

Apua kaivattaisiin... ja tyhmiä mutta tärkeitä(?) kysymyksiä riittää. Olen ottanut harteilleni ystäväni kanssa perustamamme avoimen yhtiön kirjanpidon. Olen yrittänyt parhaani mukaan opiskella miten tämä toimii. :roll:
Käytän kirjanpitoon Tietosuunnan mini-versiota kirjanpito-ohjelmistosta.

1) Nyt kun teemme projektin loppuun/laitamme laskun niin kyseinen summa kirjataan myyntisaamisiin. Sitten kun rahat on ilmestenyny yrityksen pankkitilille niin tehdään kirjaus myyntisaamisista myyntitilille?

2) Yksityisnostojen tili menee oman pääoman - tiliryhmän alle?

3) Perustusmenotilin voi heivata tuonne Pysyvien vastaavien alle?

4) Alussa teimme pienen sijoituksen yrityksen tilille, mutta yritystä ei ollut vielä olemassa. Tulisiko tämä pieni summa merkitä jonain alkusaldona tai yksityissijoituksena?

5) Tietosuunnan kirjanpidolla saan rakennettua suoraan alv - laskelmat josta näen saatavat ja tilitettävät alvit. Kuitenkin kun olen selaillut informaatiota, niin olen nähnyt esimerkkejä ja puhetta alv - tileistä, joihin merkitään tämä verorahaliikenne. Esimerkiksi jos on myyntitapahtuma, niin maksettavat alvit on merkattu erilliselle tilille. Onko tämä tarpeen, etenkin kun ohjelma rykäisee alv - laskelman nappia painamalla?

6) Yhtiömies on lainannut rahaa yritykseen ja asiakkaiden maksaessa laskunsa ottanut lainansa pois. Miten tämä tulisi merkitä siten, että Suomen Valtio olisi asiasta tyytyväinen? Pitäisikö olla ihan rautalangasta vääntäen tilit "Yhtiömiehen laina" ja "Yhtiömiehen lainan palautus"...?

:oops:

Kiitoksia tästä keskustelupalstasta, on ollut suuri apu lukea tähän mennessä.
Niko
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Terve,

1. Kun laskutatte niin myynti kirjataan per myyntisaamiset ja an myynnit.
kun asiakas aikanaan laskun maksaa niin kirjataan per pankitili ja an myyntisaamiset

2. Kyllä

3. Perustusmenotili on minulle vieras termi, mitä tarkoitat perustusmenotilillä?

4. Avoin yhtiä on minulle vieras tuttavuus mutta koska se henkilöyhtiö kuitenkin on niin sanoisin että pääomasijoituksena omaan pääomaan.

5. Eri ohjelmat toimii eri tavoin ja joissain ohjelmissa voi käyttää monia erilaisia alv:n kirjaamistapoja. Yleisin on kai se menettely että ostojen alv kirjautuu joka tositteelta astojen alv tilille ja myyntien alv taas omalle tililleen jotka sitten kauden lopussa oikaistaan tilitettävä alv tilille.
Jos ohjelmasi laskee ne suoraan tilitettävä alv tilille niin anna sen tehdä niin, ei siinä mitään väärää ole tapahtunut.

6. Sen voi mielestäni käsitellä juuri noin kun esitit mutta koska AY on henkilöyhtiö niin sen noi mielestäni käsitellä myös yksityissihoituksena ja yksityisottonakin.

Avoin yhtiö on minulle henkilökohtaisesti vieras yhtiömuoto, mutta sen verran siitä olen ollut perillä että sitä suosittelisin vain esim aviopuolisoiden kesken.
Siinä kun muistaakseni molemmat yhtiömiehet vastaavat henkilökohtaisesti koko toiminnasta eikä vain omasta omistusosuudestaan. Lyhyesti sanottuna jos toinen yhtiömies alkaa rötväilemään ja laiminlyö tehtävänsä niin sinä vastaat koko toiminnasta henkilökohtaisesti. Otetaan esimerkiksi sellainen tilanne että sinulla on henkilökohtaista varallisuutta mutta yhtiökumppanisi on varaton. Firmanne joutuu maksuvaikeuksiin ja ajautuu konkurssiin niin saatavat peritään siltä yhtiömieheltä jolla on jotain mitä periä. Eli tässä tilanteessa ei katsota sitä kuinka paljon omistat firmasta vaan vastaat koko toiminnasta.

Olisi muuten mukava kuulla muiden mielipiteitä AY:tä. Hyviä ja huonoja puolia.
niko
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 11:15

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja niko »

Kiitoksia vastauksista tiltax. Perustusmenotilillä mietin sopivaa tiliä / tilin nimeä esimerkiksi tuolle kaupparekisterin rekisteröintimaksulle.
Olet oikeassa että AY on varsin mielenkiintoinen yhtiömuoto ja vaatii absoluuttisen luottamuksen yhtiömiesten väliltä. Todellakin molemmat yhtiömiehet ovat kaikilla varoillaan vastuussa yrityksestä. Luottamus löytyy, joten uskalsimme valita tämän ratkaisun.
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Jos perustamismenoja on niin paljon että ne pitää kirjata taseeseen niin siinä tapauksessa ne menee sinne pysyviin vastaaviin mutta nämä kaupparekisterin ilmoitusmaksut kyllä kirjaisin liiketoiminnan muihin kuluihin ja tilin nimi voisi olla vaikka viranomaismaksut.
niko
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 11:15

Re: Aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja niko »

Okei.
Olisi vielä hieman kysyttävää...

Edellisen tilikauden voittohan kasvattaa nykyisen tilikauden pääomaa, mutta sitä ei oteta mitenkään huomioon nykyisen tilikauden tuloslaskennassa?
Näin ollen kun avaan uuden tilikauden, niin voin ottaa edellisen tilikauden tuottaman voitto-pääoman voitonjakona ulos yhtiömiehille? Siis seuraavan tilikauden alussa. Tätä varten olen avannut oman pääoman alle pääomapanos-tiliryhmään yhtiömiesten voitto-osuus - tilit. Olenko menetellyt oikein ja voiko näin siis tehdä?
Olemme maksaneet henkilökohtaisella tasolla ennakkokantoverona oletetun tuloksen, joten näin ollen henkilöyhtiömme voittotulos on valmista jaettavaa.

Liikevaihtomme jää tämän ensimmäisen tynkävuoden jälkeen alle 7500€, joten olisi suotuisaa hakea alarajahuojennuksella tilitetyt alvit takaisin, onko tämä minkälainen prosessi...? Olen ymmärtänyt että tämä palautettu raha laitetaan seuraavan tilikauden satunnaisiin tuloihin ja on verotettavaa tulosta.

Kiitoksia!
Vastaa Viestiin