Kassakaappi toiminimelle

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
ristikapula
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Huhti 2023, 08:45

Kassakaappi toiminimelle

Viesti Kirjoittaja ristikapula »

Morjens,

Olen tuore toiminimiyrittäjä. Liiketoimintani luonteesta johtuen hallussani on asiakkaani papereita joilla on korkea tietoturvallisuusluokka. Siispä hankin toiminimelleni kassakaapin, jossa voin papereita säilyttää turvallisesti. Kaapin hankintahinta toimituskuluineen on 1239€. Hoidan kirjanpitoni itse joten tähän hankintaan liittyen muutama märkäkorva-kysymys. Pahoittelut etukäteen jos termit on sekaisin :)

- EVL §30 antaa mahdollisuuden poistaa alle 1200€ hankinnan kerralla. Lasketaanko toimituskulut tuohon hankintahintaan mukaan (sisältyvät siis hintaan, mutta arvo 94€, jolloin itse kaapin hinta jää alle 1200€)?

- Kuuluuko tällainen hankinta korotetun poiston piiriin? Oma tulkintani on että kyllä, sillä kaappi kuuluu liiketoimintani tarvitsemaan kalustoon?

- Koska hankintahinta on verrattain alhainen (1239€), meneekö homma niin, että jos poistan tänä vuonna 25% (tai 50% riippuen edellisen kysymyksen vastauksesta) niin jo ensi vuonna voin poistaa kaapin jäljellä olevan menojäännöksen pois kokonaan, koska poistamatta on silloin jo alle 1200€?

Kiitos etukäteen!