Oman luottokortin käyttö osakeyhtiössä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
mikko8
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Maalis 2023, 12:26

Oman luottokortin käyttö osakeyhtiössä

Viesti Kirjoittaja mikko8 »

Hei,
Tätä aihetta on jonkun kerran sivuttu foorumilla, mutta ihan selkeää vastausta en ole löytänyt.

Minulla on uusi osakeyhtiö, mutta pankki ei myönnä luottokorttia, vain debit kortin. Ongelma debit korttien kanssa on verkkomaksut. Esimerkiksi digimainosjärjestelmien toistuvat kulut voivat vaihdella kuukausittain ja debit kortti menee helposti killiin, koska pankin järjestelmä havaitsee "epäilyttäviä maksuja" debit kortilla. En tiedä miksi ongelma on vain debit korteilla, ei luottokorteilla, mutta anyways:

Miten käytän henk koht luottokorttia Oy:n maksuissa? Mitä pitää huomioida? Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa asiasta?

Kiitos paljon jo etukäteen vastaajille!

Terv. Mikko
Hullukirjanpitäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2023, 15:28

Re: Oman luottokortin käyttö osakeyhtiössä

Viesti Kirjoittaja Hullukirjanpitäjä »

Siis käytännössä tuo laitetaan kirjanpitoon velat osakkaille tms velkatilille ja tilisiirtona voit siirtää vastaavan summan itsellesi. Eli kuitti vain kirjanpitoon ja siitä kirjaus velkoihin ja sitten voit siirtää yrityksen tililtä rahat omalle tilillesi. Näin ainakin tuttavani sen minulle selitti.

Jos joku voisi vielä varmentaa asian niin se olisi kiva, ei ole itselläni kokemusta osakeyhtiöistä.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Re: Oman luottokortin käyttö osakeyhtiössä

Viesti Kirjoittaja makane »

Itse olen tehnyt niin että olen kirjannut yrittäjän omalla luottokortillaan yritykselle (Oy) tekemät ostokset kuittien perusteella ihan normaalisti ostoiksi (esim per pienlaitteet, siivoustarvikkeet, henkilökunnan kahvitarvikkeet tileille) ja alvien käsittely kuten muissakin ostoissa. Vastatilinä (an) ostovelat. Kun olen maksanut yrittäjälle, olen kirjannut per ostovelat, an pankkitili.
Vastaa Viestiin