Rahan siirto pankista toiseen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
jryi
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Huhti 2022, 13:38

Rahan siirto pankista toiseen

Viesti Kirjoittaja jryi »

Olen vaihtamassa yhdistyksen pankkia ja haluan siirtää rahaa pankista toiseen ennen vanhan tilin lopullista lopettamista.

Oletan, että tässä siirrossa raha katoaa tililtä A saman tien, mutta näkyy tilillä B vasta päivää-paria myöhemmin. Kirjanpidollisesti taseen pitäisi kai kuitenkin pysyä samana.

Onko jotain yleistä käytäntöä, missä nuo rahat lusmuilevat tämän siirtoviiveen ajan?
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Rahan siirto pankista toiseen

Viesti Kirjoittaja TRN »

En tiedä mikä on ammattilaisten yleinen käytäntö, mutta itse käytän taseen erää “Maksuliikenne ja täsmäytykset” tähän tarkoitukseen. Olen tehnyt sinne oman “Tilisiirrot matkalla välitili” nimisen tilin.

Olen ymmärtänyt että juuri nämä "Maksuliikenne ja täsmäytys" tilit ovat niin sanottuja välitilejä, joita käytetään rahojen siirtämisen ja tilit kuuluisi nollaantua, itse ainakin käytän niitä näin.

Eihän näitä varmaan pakko ole kirjata välitilin kautta kahdella kirjauksella, vaan voisi kirjata suoraan yhdellä kirjauksella jommaltakummalta tiliotteelta. Itse tykkään käyttää välitiliä näihin koska tuon tiliotteen kirjanpitoon molemmilta pankkitileiltä, tällöin kaikki tiliotteen rivit tulee kirjattua enkä poistele mitään, eikä tarvitse muistella mitä kirjasin ja poistin toiselta tililtä ja mitä en. Kirjanpidollisesti ei vaikutusta taseeseen millä tyylillä tekee.

Välitilin kautta Pankki A saldo 1000€ - Tositelaji: Pankkitapahtuma (PA)
D - Tilisiirto välitili +1000€
K - Pankki A -1000€

D - Pankki B +1000€
K - Tilisiirto välitili -1000€

Tai suoraan yhdellä kirjauksella
D - Pankki B +1000€
K - Pankki A -1000€
Vastaa Viestiin