ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
ViHu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2021, 16:26

ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja ViHu »

Hei,

Harrastan kevyttä liiketoimintaa toiminimellä oikean työni ohella, jonka liikevaihto on vuodessa 5 000€ - 10 000€ välillä.
Koska ostoja / myyntejä tapahtuu verrattain vähän, en ole palkannut avukseni kirjanpitäjää vaan tehnyt kirjanpidon ja veroilmoitukset itse.
Olin siinä käsityksessä, että liikevaihtoni pienuudesta johtuen kuulun alarajahuojennuksen piiriin, eikä alveista aiheutisi näin maksettavia.

Nyt kuitenkin räpsähti ilmoitus noin 1000€ maksettavista arvolisäveroista. Mietin että voisiko tämä johtua siitä, että suurimman osan hankinnoistani teen Ranskasta yhteistökauppana, eli alv 0%. Siitähän jää ns. verovelkaa Suomelle tuotteiden ostohinnan verran. Eikö nämä ole myös vähennettäviä, eli pitäisi olla + - = 0? Tai viimeistään alarajahuojennuksella maksettava alv viimeistään nollaantuisi?

Ehkä pitäisi palkata kirjanpitäjä :lol:
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

ViHu kirjoitti: 04 Maalis 2022, 10:29 [...]Mietin että voisiko tämä johtua siitä, että suurimman osan hankinnoistani teen Ranskasta yhteistökauppana, eli alv 0%. Siitähän jää ns. verovelkaa Suomelle tuotteiden ostohinnan verran. Eikö nämä ole myös vähennettäviä, eli pitäisi olla + - = 0? Tai viimeistään alarajahuojennuksella maksettava alv viimeistään nollaantuisi?
Olethan nuo hankinnat ilmoittanut arvonlisäveroilmoitukseen kohtiin:
  • Vero tavaraostoista muista EU-maista
  • Vero palveluostoista muista EU-maista
  • Tavaraostot muista EU-maista
  • Palveluostot muista EU-maista)?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Yleensä alvista ei räpsähdä ilmoitusta, kuinka paljon tulisi maksaa, koska kyse on oma-aloitteisesta verosta, ja maksettava määrä ilmoitetaan kirjanpitovelvollisen toimesta Verohallintoon.

Millaisen ilmoituksen olet siis tehnyt maksettavista (ja vähennettävistä) arvonlisäveroista? Oletko käsitellyt nuo mainitsemasi ostot kirjanpidossa ja arvonlisäveroilmoituksella käännetyn veron mukaan? Oletko tehnyt arvonlisäveron alarahahuojennuksesta hakemuksen verokauden viimeisellä ilmoituksella?
ViHu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2021, 16:26

Re: ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja ViHu »

Olen ilmoittanut veron tavaraostoista muista EU maista, 24% osuuden ostoista joista siis en ole toistaiseksi veroa maksanut.
Tein ihan perus arvonlisäveroilmoituksen y-tunnukseni puitteissa. (Toiminimi, yhdenkertainen kirjanpito)

Ja tuo alarajahuojennukseen oikeuttava vero laskettu verottajan laskurilla ohjeiden mukaan
Screenshot 2022-03-07 at 14.28.46.png
Screenshot 2022-03-07 at 14.28.46.png (186.6 KiB) Katsottu 1878 kertaa
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Tuossa on nyt pari lukua jotka eivät aukene näkemättä kirjanpitoa. Ensinnäkin miten verokauden vähennettävä vero on pienempi kuin vero tavaraostoista muista EU-maista? Eikö vähennettävän veron pitäisi olla vähintään yhtä suuri, jos mitään muita ostoja ei ole ollut. Onko sinulla ollut jotain ostojen oikaisuja, jotka ovat pienentäneet verokauden vähennettävän veron määrää?

Oli syy tuohon mikä hyvänsä, alarajaan oikeuttava vero ei myöskään täsmää lukujen kanssa, vaikka mainitset että se on laskettu verottajan laskurilla ohjeiden mukaan. Noihin verottajan laskureihin ei kannata sokeasti luottaa, vaan kannattaa laskea verot ihan itse, kun niiistä kuitenkin on itse vastuussa. Voitko vielä avata millä summilla olet sen laskenut? Jos myynnin alv on 1231,87 eu-tavaraostojen alv 772,46 ja ostojen alv (huom negatiivinen) -11,97 eikö huojennukseen oikeuttavan veron pitäisi olla 1231,87-772,46+11,97 = 471,38. Tai jos tuo 11,97 ei ole huomioon otettavaa 1231,87-772,46 = 459,41 euroa.

Vaikka olet alarajahuojennuksen piirissä, et tässä tapauksessa saa kaikkea arvonlisäveroa huojennuksena takaisin, koska EU-tavaraostojen suoritettavaa arvonlisäveroa ei huomioida laskelmalla, mutta vähennettävä alv otetaan kuitenkin huomioon alarajahuojennukseen oikeuttavaa veroa laskettaessa.
ViHu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2021, 16:26

Re: ALV maksettavaa alarajahuojennuksesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja ViHu »

Joo tuossahan se virhe lienee ollut. Eli olen unohtanut kirjata vähennettävän veroon EU ostojen osuuden.
Ja olettanut väärin että myös EU ostoihin liittyvät alvit saisi tuonne alarajahuojennukseen.

Kiitos sparrailusta!
Vastaa Viestiin