Logon osto yksityiseltä

Tietoa kaupankäynnistä Euroopan Unionin sisällä
japs
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Tammi 2021, 21:56

Logon osto yksityiseltä

Viesti Kirjoittaja japs »

Hei,

Minulla on kysymys seuraavaa tilannetta koskien:
* Osakeyhtiö osti logon yksityiseltä tekijältä asiakkaalleen
* yksityisellä (taiteilijalle) ei ole omaa toiminimeä / yritystä
* hän asuu toisessa EU-maassa
* tuote on välitetty sähköisesti meille
* kyseessä on käsittääkseni toimeksiantosopimus
* logon myytiin asiakkaalle osana projektia (tällä ei varmaan mitään vaikutusta)

Nyt kysymykset ovat seuraavia:
1) Miten tämän yksityishenkilön pitäisi laskuttaa osakeyhtiötä? Olettaisin, että laskusta pitää näkyä hänen nimensä, kansallinen id-numero, syntymäaika, asuinvaltio, ulkomainen verotunniste (?), alv0-tieto ja laskun loppusumma sekä tietysti tilinumero, johon maksetaan.
2) Meneekö maksettu hinta yritystoiminnan muihin kuluihin vai miten? Olettaisin, ettei tuota voi palkkakuluihin kirjata eikä ennakonpidätyksiä kirjata, kun hänellä ei ole suomalaista henkilötunnusta eikä työtä ole tehty Suomessa.
3) Entä pitääkö tälle summalle saada kuitenkin tehtyä ALV-kirjaukset kuten muissa EU-maissa tehtävistä ostoista? Minun logiikkani mukaan tietysti pitää.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Logon osto yksityiseltä

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Jos toisessa EU:n massa asuva myyjä ei ilmoita omaa alv-tunnusta (mainitsemasi "ulkomainen verotunniste") ollenkaan ja laskussa ei ole merkitty esim. "VAT 0 % (Intra-Community supply)", niin kyseessä ei ole yhteisöhankintaa vaan se on ihan tavallinen osto. Ja kun ulkomailta ostettu niin alvia ei saa vähentää eli kyseessä veroton osto. Koko hinta siis kuluksi, vaikka laskussa näkyisin toisen maan alv-erittely.

Mitä tietoa itse laskuttaja laittaa laskuun, mahdollisesti menee asuinmaan lainsäädännön mukaisesti. Jos hän suostuu, voisi pyytää laittamaan laskuun tiedot, mitä Suomen lainsäädäntö vaatii.

Tosiaan jos henkilö ei ole alv-velvollinen eikä hänellä ole minkälaista yritystä, niin on vaikea kuvitella että hänellä olisi omassa maassaan oikeus laskuttaa. Esim. Suomessa yksityishenkilö ei voi laskuttaa, ellei laskuta jonkin laskutuspalvelun kautta (kevytyrittäjä), käyttämällä kyseisen laskutuspalvelun y-tunnusta.

Mielestäni tässä on kyseessä palkka tai työkorvaus.
Vastaa Viestiin