Itse koottu tietokone

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
Manwë
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Elo 2021, 12:52

Itse koottu tietokone

Viesti Kirjoittaja Manwë »

Aion koota tietokoneen komponenteista yrityskäyttöön. Yksittäiset komponentit alittavat pienhankintojen rajan, mutta kokonaisuus ylittää sen. Kumpi on korrekti tapa: komponenttien kirjaaminen pienhankinnoiksi vai komponenttien yhteenlasketun arvon kirjaaminen koneisiin ja kalustoon?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Itse koottu tietokone

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Elinkeinoverolain sanamuoto puhuu irtaimen kuluvan käyttöomaisuuden hankintamenosta. Jos kootaan tietokone erillisistä komponenteista, kyllä kai niistä muodostuvan käyttöomaisuuden (tietokoneen) hankintamenoksi katsottaisiin kaikkien osien/materiaalien yms yhteenlaskettu hinta.

Eri asia sitten on, voidaanko tietokoneen taloudellisena käyttöaikana pitää yli kolmea vuotta, jolloin se voitaisiin elinkeinoverolain mukaan kirjata hankintavuoden kuluksi vaikka arvo ylittäisikin pienhankinnan rajan 1200 euroa.

Kila on lausunnossaan 1838/2009 todennut kannettavasta tietokoneesta kirjanpitolain näkökulmasta:"pysyvien vastaavien aktivointivelvoitteen näkökulmasta tarkasteltuna tavanomaista kannettavaa tietokonetta voidaan pitää sellaisena vähäarvoisena hankintana, joka kirjataan käyttöönottotilikauden kuluksi, ellei kirjanpitovelvollisen toiminnan laadusta ja laajuudesta muuta johdu."
Manwë
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Elo 2021, 12:52

Re: Itse koottu tietokone

Viesti Kirjoittaja Manwë »

Kiitoksia vastauksesta. Tuskin ainakaan toimin väärin jos kirjaan tuon koneisiin ja kalustoon. Hankinnasta voi joka tapauksessa ymmärtääkseni vähentää 50% tänä vuonna ja jaksottaa loput esim. neljälle vuodelle, jolloin se tulisi poistettua viidessä vuodessa.
Vastaa Viestiin