AS Oy ja lainanlyhennysrahasto

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
ulla
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 10:12

AS Oy ja lainanlyhennysrahasto

Viesti Kirjoittaja ulla »

Sain tehtäksi vuoden 2020 kirjanpidon pikaisella aikataululla. Nyt pitää tehdä as oy:n koko vuoden kirjanpito. Vuodelta 2020 kuitteja puuttuu, eivät kuulemma saa tiliotteita ulos jne. Sain tapahtumatiliotteita, niistä nyt selviää jotakin. Vuoden sisään kolme asukasisännöitsijää, joilla ei kellään hajua yhtiön asioiden hoitamisesta. En tiedä mistä näitä tapauksia oikein putkahtaa?

No, ei se mitään, mutta aikaisempi kirjuri n. 5 vuotta sitten on aloittanut rahastokirjaamisen väärin ja toinen on jatkanut sitä samaan tahtiin.
Kysymys kuuluu: Voiko noita vanhoja kirjanpitoja enää oikaista kun ne on yhtiökokous hyväksynyt? Miten sitten korjaan jos se on mahdollista?
Pitkäaikainen lainanlyhennyslaina on viime vuonna maksettu loppuun. Kaksi jäljellä olevaa osakasmaksua maksettu pois eli yhtiöllä ei ole enää lainaa.
Ongelma näyttäisi olevan "vain" rahastokirjauksissa.

:oops:
Mia Varvikko
Viestit: 57
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 07:51

Re: AS Oy ja lainanlyhennysrahasto

Viesti Kirjoittaja Mia Varvikko »

Hei!

Nämä on aina vähän mutkikkaita, mutta lähtökohtaisesti korjataan vanhat virheet uuteen tilinpäätökseen, ei siis oikaista vanhoja tietoja.

KILA:n ohje sanoo: Jos aikaisemmasta tuloslaskelmasta puuttuu tuotto tai kulu ja asia havaitaan myöhemmällä tilikaudella, korjaus on lähtökohtaisesti tehtävä omaa pääomaa veloittaen tai hyvittäen, ei tuloslaskelmaan (KILA 2005/1750).

Jos kyse on pelkistä rahastoista taseessa siten, että ei ole tulosvaikutusta, niin riittävän selvityksen sisältävällä liitetietotositteella tekisin taseen eriin korjaavat kirjaukset. Toisaalta herää kysymys, että mistä syystä ne erät taseessa ovat väärin, vai onko esim. As Oy:n lainan korot ja kulut jääneet huomoimatta ja kirjattu kaikki maksetut summat lyhennykseksi ja tästä syntyy eroa?

Joten jos puuttuu kuluja ja taseen erät heittävät sen vuoksi, niin lähtökohtaisesti ei siis ole mahdollista tehdä korjauksia tuloslaskelman kautta, vaan oman pääoman ja kuluvan tilikauden tilinpäätökseen, ei vanhoihin. Hyvään kirjanpitotapaan (ks. KPL 1:3 §) kuuluu kuitenkin vakiintuneen tulkinnan mukaan olennaisuuden periaate. Jos vähäinen aiemman vuoden tilinpäätöksessä oleva virhe korjataan tilikauden tuloslaskelmaan vaikuttavalla tavalla, kuva tilikauden muodostumisesta saattaa silti säilyä oikeana ja riittävänä. Eli riippuu, kuinka suurista summista on kyse suhteessa muihin lukuihin, kumpaa tapaa on syytä käyttää. Jos yhtään epäilyttää, niin sitten käytettävä tuota voittovarojen korjaavaa tapaa.

Näin minä tätä olen pähkäillyt, koska välillä näitä tulee eteen ja hoidettava on :) Olen myös tilintarkastajan kanssa neuvotellut vastaavissa tilanteissa, jolloin olen saanut varmuuttaa siihen, onko kyse olennaisesta erästä ja mitä kautta korjataan-
Kirjanpitopalvelut Mia Varvikko
www.kirjanpitosi.fi
mia@kirjanpitosi.fi
Vastaa Viestiin