Auto ei- ALV yritykselle

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Jay123
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Elo 2020, 07:51

Auto ei- ALV yritykselle

Viesti Kirjoittaja Jay123 »

Hei

Olen vasta perustanut oy:n joka ei ole alv-velvollinen vielä.
Henk koht minulla on auto joka pitäisi saada yritykselle.

Olen saanut vaihtotarjouksia autostani, suoraan myyden hinta ei ole hyvä.
Yritykselle olisi tarkoitus ostaa liikkeestä auto, ja lainata omalta tililtä rahat sitä varten.
Onko viisainta yrityksen ostaa tarjottu vaihtoauto, ja ottaa loput käteisenä itselle -> lainaa yritykselle.
Sitten autokauppaan ja vaihdokki sinne ja lainatut rahat. Merkitäänkö tästä vaihdokista ALV? Entä uuden auton ALV kun ostetaan yritykselle?
Muita ideoita?
Sen verran vielä että yrityksen toimialaan ei varsinaisesti autolle tarvetta kovinkaan paljon mutta omistajan yksityisajoihin on paljon tarvetta.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Auto ei- ALV yritykselle

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kun yrityksen omistamaa autoa saa käyttää henkilökohtaisiin ajoihin, tulee verotettavaksi autoetu joka kuukaudelle. Koska autoetu lasketaan ajoneuvon uushankintahinnasta (ei siis todellisesta hankintahinnasta), johtaa tämä yleensä siihen, että autoetu tulee saajalleen aika kalliiksi, kun autoetu tulee verotetuksi vaikka autolla ei ajaisikaan. En oikein ymmärrä mitä järkeä on lainata yritykselle rahaa, jotta saa sitten maksaa kuukausittain autoedun, kun voisi ostaa ajoneuvon itse. Nuo luontoisedut on enemmän persaukisten hommia, kun ei ole itsellä mahdollisuutta ostaa ajoneuvoa, niin maksatetaan se firmalla ja sitten pikkuhiljaa verotuksen muodossa itse uudelleen. Usein verotuksellisesti perustellumpaa on nostaa kilometrikorvauksia, koska ne ovat yleensä isommat kuin todelliset kustannukset per kilometri.

Jos kuitenkin unohdetaan tuo tuloverotus, niin itse hankintahan on kirjanpidollisessa mielessä suoraviivaista. Yritys ostaa auton (ei alv-vähennystä, koska yritys ei alv-velvollinen), sinä annat omasi vaihdossa (koska et ole alv-velvollinen yksityishenkilönä, ei arvonlisäveroa lisätä myyntihintaan). Tämä sinun antamastasi autosta maksettu hinta kirjataan kirjanpidossa yrityksen velaksi sinulle, samoin kuin lainaamasi väliraha.
Jay123
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Elo 2020, 07:51

Re: Auto ei- ALV yritykselle

Viesti Kirjoittaja Jay123 »

Kiitoksia vastauksesta. Tämä auttoi asiaa, ja juuri näin teenkin kuten kirjoititkin.
Vastaa Viestiin