Kahden hengen sivutoiminen Oy ja voitonjako

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
J.R. Ewing
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Helmi 2010, 15:00

Kahden hengen sivutoiminen Oy ja voitonjako

Viesti Kirjoittaja J.R. Ewing »

Olemme kaverini kanssa molemmat normaaleissa palkkatöissä. Kuitenkin satunnaista pientä hommaa olisi tehtäväksi normitöiden ohella ja tähän tarvitsisimme firman jolla laskuttaa. Liikevaihto tuskin yltäisi 10 tuhanteen.

Kuinka tässä tapauksessa kannattaa suorittaa rahan ottaminen ulos firmasta? Sanotaan että itse tuotan liikevaihtoa vaikka seitsemän tuhatta ja kaverini kolme tuhatta ja leikitään ettei mitään kuluja olisi.

Onko ok jos maksamme minulle palkkaa sen verran että neljä tuhatta euroa kattaa palkan plus siitä aiheutuvat sivukulut, jolloin tilikauden tulokseksi jäisi kuusi tonnia ja sen jakaisimme itsellemme osinkoina?

Onko siis ongelma, että olen itse saanut sekä palkkaa että osinkoa ja toinen vain osinkoa?

Alla olevasta linkistä löytyvällä sivustolla sanotaan seuraavaa:

"Osakkeenomistaja voi myös työskennellä yhtiössä ja saada tästä työstä palkkaa. Palkan pitää kuitenkin olla kohtuullinen ja oikeassa suhteessa työpanoksen arvoon, jotta ei syyllistyttäisi peiteltyyn voitonjakoon, jolla on ankarat veroseuraamukset tai yhtiön sidotun oman pääoman laittomaan jakoon osakkaille."

http://www.tieto.osaavayrittaja.fi/osakeyhtioe-oy

Sinälläänhän tuo minulle maksettu palkka ei ole suhteessa työpanoksen arvoon vaan sillä on vain tarkoitus maksaa "ylimenevä" summa, jotta loput voidaan maksaa osinkona.

Toki toinen vaihtoehto on maksaa sekä normaalia että työpanososinkoa.

Ajatuksia?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kahden hengen sivutoiminen Oy ja voitonjako

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Voi maksaa sekä palkkaa, että osinkoa. Ei ole ongelmaa, että vain toinen saa palkkaa ja kummatkin osinkoa. Osinkoa maksettaessa tulee ottaa huomioon osakkeenomistajien yhdenvertaisuus, eli osinkoa maksetaan kaikille samanlajisille osakkeille saman verran.

Kuinka rahan nostaminen yrityksestä kannattaa suorittaa, riippuu teidän palkkatulojen määrästä. Nyrkkisääntönä, osingonmaksua ei kannata edes miettiä, ennen kuin henkilökohtaiset ansiotulot ylittävät n 50 000 euroa, koska vasta tätä suuremmilla tuloilla osinko voi edes teoriassa olla edullisemmin verotettua.
Vastaa Viestiin