Työnantajan maksaman laajakaistan ALV-vähennys

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Siiri
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Marras 2017, 08:22

Työnantajan maksaman laajakaistan ALV-vähennys

Viesti Kirjoittaja Siiri »

Työntekijät tekevät yrityksessä runsaasti etätöitä, joten työnantaja maksaa laajakaistaliittymän. Tämä on verovapaa etu. https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... 4ytt%C3%B6

Mutta missä määrin alv:n voi tästä vähentää? Puhelinedussahan alvin voi vähentää luontoisetuarvon (20e) ylittävältä osalta mutta laajakaistan osalta en löydä vastaavaa ohjeistusta.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Työnantajan maksaman laajakaistan ALV-vähennys

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Olen tulkinnut säännöksiä siten, että arvonlisäveron saa vähentää täysimääräisesti. Luontoisetujen arvonlisävero ei ole vähennyskelpoinen, koska luontoisetujen katsotaan olevan työntekijöiden henkilökohtaista kulutusta, eivätkä näin ollen arvonlisävero vähennysoikeuden piirissä. Koska tuloverolain mukaan "veronalaista tuloa ei synny myöskään työntekijän työkäyttöä varten järjestetyn tietoliikenneyhteyden yksityiskäytöstä", katsoisin että tällöin myöskään arvonlisäverotuksessa mitään osaa nettiliittymästä ei katsota liiketoiminnan ulkopuoliseksi kuluksi, jolloin vähennysoikeus olisi koko liittymän hinnasta.

Toisella tapaa voisi ajatella, että henkilökohtaisen käytön osuus olisi oman käytön veron peruste, josta pitäisi tilittää arvonlisävero. Koska kuitenkin käytännössä on aika vaikea määritellä henkilökohtaisen käytön osuutta kiinteähintaisesta tietoliikenneyhteydestä, tulisi oman käytön veron perusteeksi varmaankin tietoliikenneyhteydelle määritettävä luontoisetuarvo, eli 0 euroa.

Periaatteessahan puhelinedustakin pitäisi arvonlisävero tilittää todellisen oman käytön mukaan, mutta lähes poikkeuksetta nykyisin käytetään puhelinedun verotusarvoa, verohallinnon verotiedotteesta 2/2001 johtuen:

"Luontoisetupuhelimen veron peruste
Verotuskäytännössä on ilmennyt epäselvyyttä siitä, mikä on verovelvollisen henkilökunnan yksityiskäyttöön luovuttamien telepalvelujen
veron peruste. Omaan käyttöön otetun palvelun veron peruste on ostetun palvelun ostohinta ja itse valmistetun palvelun valmistuksesta aiheutuneet välittömät ja välilliset kustannukset. Jos henkilökunnan yksityispuhelujen todellista määrää ei pystytä selvittämään, veron perusteena voidaan käyttää puhelinedulle vahvistettua luontoisetuarvoa (120 mk/kk). Luontoisetuarvo ei sisällä arvonlisäveroa."
Siiri
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Marras 2017, 08:22

Re: Työnantajan maksaman laajakaistan ALV-vähennys

Viesti Kirjoittaja Siiri »

Kiitos vastauksesta! Näin sen olen itsekin tulkinnut aiemmin. Nyt tuli tämä asia vaan esille Due Diligenceen liittyvässä tax auditissa ja minulle jäi epäselväksi olisiko tätä alvia saanut täysimääräisesti vähentää. He siis nimenomaisesti kysyivät onko alv vähennetty täysin vai osin laajakaistoista. (Tax auditin tekijöiltä en ole saanut vastausta useasta yrityksestä huolimatta)
Vastaa Viestiin