Asunnon osuuden myyminen omalle yritykselle

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
IJM
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 09:24

Asunnon osuuden myyminen omalle yritykselle

Viesti Kirjoittaja IJM »

Omistamme nykyisen asuntomme yhdessä avopuolisoni kanssa suhteessa 70/30 niin, että hän omistaa pienemmän osuuden. Olen itse yrittäjä ja olen vuokrannut yritykselleni työhuoneen asunnostamme. Saan siis yritykseltäni pääomatulona vuokraa, josta voin vähentää osan työhuoneeseen liittyvistä kuluista. Tämä on ollut ihan toimiva ja verotuksellisesti riittävän fiksu järjestely.

Olen nyt aikeissa ostaa puolisoni osuuden asunnosta itselleni tai yritykselleni. Tällä hetkellä houkuttelevampi vaihtoehto olisi ostaa osuus yrityksen nimiin, koska silloin en tarvitsisi ulkopuolista rahoitusta itselleni tai myöskään yritykselleni. Jos siis ostaisin osuuden yritykseni nimiin, niin olisiko tämä vaihtoehto järkevä verotuksellisesti? Koska olen yksityisyrittäjä, niin haen tässä kokonaisuuden (itseni ja yritykseni) kannalta verotuksellisesti fiksua vaihtoehtoa.

Jos yritys jatkossa omistaisi osuuden asunnosta, niin nykyinen vuokrakuvio tuskin olisi enää mahdollinen. Silloin tilanne muuttuisi käsittääkseni niin, että yrityksen pitäisi maksaa asuntoetua ja minun siitä tuloveroa. Eli henkilökohtaiset pääomatuloni jäisivät vuokratulon osalta pois ja toisaalta ansiotulon verotus kasvaisi asuntoedun myötä.

Jos ottaisin henkilökohtaisesti asuntolainaa ja ostaisin osuuden asunnosta suoraan itselleni, niin silloin työhuoneen vuokrajärjestely yrityksen kanssa olisi mahdollinen ja pääomatuloista voisi ilmeisesti vähentää vielä osuuden lainanhoitokuluista.

Ehkä tilanteeseen on olemassa jokin verotuksellisesti järkevämpi ratkaisu? En ole varma, osaanko miettiä tätä kuviota ja sen vaihtoehtoja riittävän laajasti, joten arvostaisin paljon näkemyksiänne asiassa.
AndersNord
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Tammi 2018, 13:28

Re: Asunnon osuuden myyminen omalle yritykselle

Viesti Kirjoittaja AndersNord »

Jos hankit asunnon yhtiön nimiin, yksi kysymys on myös sen vaikutus yhtiön nettovarallisuuteen. Jos kyse on osakeyhtiöstä, muun lisäksi asunto vähennetään yhtiön nettovaroista, mikä ei ole välttämättä verotuksellisesti tarkoituksenmukaista.
IJM
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 09:24

Re: Asunnon osuuden myyminen omalle yritykselle

Viesti Kirjoittaja IJM »

Tämä on hyvä huomio – nettovarallisuuden pienentyminen ei tässä tapauksessa ole tarkoituksenmukaista, koska se tarkoittaisi 7,5 % verotuksella saatavien osinkotulojen pienentymistä.
IJM
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 09:24

Re: Asunnon osuuden myyminen omalle yritykselle

Viesti Kirjoittaja IJM »

Olisiko muilla vielä ajatuksia tämän aiheen suhteen?
Vastaa Viestiin