Täsmäytys tilinpäätökseen / TyEL

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Waverunner
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Loka 2010, 12:33

Täsmäytys tilinpäätökseen / TyEL

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hei,

Tilinpäätös lähestyy, tässä täsmäytyskysymys tilinpäätökseen:

Työeläkeyhtiö lähettää meille laskun TyEL eläkevakuutuksesta kerran kuussa. Meidän tapauksessa siinä laskulla näkyy vakuutusmaksuprosenttina 25,20 prosenttia.

Jos olemme joulukuussa maksaneet esimerkiksi 100 K€ palkkoja niin laskenko tilinpäätökseen tuon TyEL velan tuon 25,20 prosentin mukaan vai pitäisikö siitä vähentää työntekijän osuus 6,75 prosenttia?

Eli onko oikea varaus taseella 25,2 K€ vai 18,45 K€?

Kiitos avusta!

Waverunner

ps. tuo lasku ei siis ehdi meille saapua ennenkuin tilinpäätös pitää olla jo valmis, siksi tällainen kysymys.
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Täsmäytys tilinpäätökseen / TyEL

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Onko teillä jokin erikoinen syy, miksi tilinpäätöksen pitäisi olla valmis tammikuun ensimmäisinä viikkoina?
Waverunner
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Loka 2010, 12:33

Re: Täsmäytys tilinpäätökseen / TyEL

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mä siis itse en ole vastuussa noista talousasioista, mutta pienessä firmassa joka raportoi tuloksen emoyhtiölle Norjaan kollegani joka näitä asioita hoiti joutui isohkoon operaatioon ja nyt yritän itse näistä selvitä.

Tuloksen pitäisi siis olla valmis joskus tammikuun 10. päivä ja tuo lasku ei ainakaan minulle ole tullut hyväksyttäväksi koskaan ennen tuota päivämäärää.

Osaisiko joku auttaa? Tämän pitäisi olla aika peruskauraa jollekin lukujenmurskaajalle :D

Kiitos etukäteen!

Waverunner
sskky.fi/tiedot/6070
Viestit: 65
Liittynyt: 08 Touko 2019, 22:08
Viesti:

Re: Täsmäytys tilinpäätökseen / TyEL

Viesti Kirjoittaja sskky.fi/tiedot/6070 »

Työeläkemaksusta työnantaja perii työntekijältä tämän palkasta työntekijäosuuden, joka on 6,75 % tai 8,25 %.
Työeläkevakuutusyhtiö perii työnantajalta keskimäärin 24,4 % (teillä ilmeisesti 25,5 %) eläkevakuutusmaksua, mikä sisältää sekä työntekijäosuuden että työnantajaosuuden. Toisin sanoen työnantajan osuus on näiden kahden summan erotus eli esim. 25,5 - 6,75 = 18,75 %.
Joulukuun suoriteperusteisista palkoista jaksotat tilinpäätökseen kuluksi tällöin 18,75 % työeläkevakuutusmaksua.
Vastaa Viestiin