Kiinteistön kirjanpidosta

Ajankohtaisia asioita ja uutisia kirjanpitoon liittyen
ulla
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 10:12

Kiinteistön kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja ulla »

Minulle iski yllätten ajatus ja epäily, että olenko tehnyt oikein? Riittääkö pienessä (3 asuntoa ja toinen 5 asuntoa) taloyhtiöissä vastikkesaamisten seuraaminen esim. erikseen Excelissä? Exceliin olen tietenkin laskenut summan johon pyritään vuoden aikana/asunto. Exceliin on helppo rakentaa kaava, jossa näkyy paljonko uupuu/ liikaa maksua. Kirjanpidossa kirjaukset
debet / Kredit
pankkitili vastike

Kiinteistöissä ei ole käytössä erillistä laskutusta vaan osakkaat maksavat yhtiökokouksessa tehdyn päätöksen mukaan. Tämä lienee aika yleistä pienissä taloyhtiöissä.

Käytössäni on kirjanpito-ohjelma, joka ei ole erikoistunut kiinteistön kirjanpitoon ja kahden pienen kiinteistön takia en tunne tarvetta hankkia isompaa ja kallista ohjelmaa.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kiinteistön kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja myokymia »

En ihan täysin hahmota miten tuo tehdään käytännössä, mutta sillä ei oikeastaan ole väliä. Kunhan kirjanpidossa näkyy tulona tilikauden vastikkeet, on ihan sama miten saamisten seuranta hoidetaan. Toki tilinpäätöksessä pitää sitten myös näkyä velat ja saamiset (eli jos on maksettu liikaa tai liian vähän), mutta jos seuranta on tehty taulukkolaskennassa, helppohan nuo on selvittää ja laittaa vaikka sen Excelin tositteeksi siihen kirjaukseen.
ulla
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 10:12

Re: Kiinteistön kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja ulla »

Näin minäkin olen sen tulkinnut. Kyseessä on tosiaan rivarit, joissa 3-5 asuntoa. Ei siis isoja. Taloyhtiön pyynnöstä pidän erillistä kirjaa siitä kuka maksaa ja milloin maksaa. Haluavat sen erillisellä taulukolla, joten tunnen joskus tekeväni kahteen kertaan saman asian. Tiedot tulee kuitenkin taseessa ja tase-erittelyissä ilmi.

t. Ulla
Vastaa Viestiin