Pakollinen varaus verotettava tulo?

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
AccountingOnly
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Marras 2019, 21:57

Pakollinen varaus verotettava tulo?

Viesti Kirjoittaja AccountingOnly »

Morjes. Koulutehtävässä mainitaan, että "- Taseessa oleva pakollinen varaus on muodostettu toisen liikkeen lopettamispäätöksen aiheuttaman vuokrasopimuksen irtisanomisajan vuokramenoista, jotka on jo myös kirjattu muiden menojen saldoon."'

Kyseessä siis tilinpäätös ja tuo kys. pakollinen varaus on 30 000€. Jos mun liikekirjanpidon tulos on nyt vaikka 100 000e. Tuloslaskelmassahan tuo pakollinen varaus jo näkyy kuluina "muiden menojen" saldon kautta. Eli täytyykö mun nyt verotettavaa tulosta laskettaessa lisätä tuo pakollinen varaus (eli verotettava tulos olis 130k).

Toisin sanoen mitä kysyn nyt on, että onko tuo kyseinen pakollinen varaus nyt vähennyskelpoinen vai kelvoton?
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Pakollinen varaus verotettava tulo?

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

AccountingOnly kirjoitti: 09 Marras 2019, 23:54 Morjes. Koulutehtävässä mainitaan, että "- Taseessa oleva pakollinen varaus on muodostettu toisen liikkeen lopettamispäätöksen aiheuttaman vuokrasopimuksen irtisanomisajan vuokramenoista, jotka on jo myös kirjattu muiden menojen saldoon."'

Kyseessä siis tilinpäätös ja tuo kys. pakollinen varaus on 30 000€. Jos mun liikekirjanpidon tulos on nyt vaikka 100 000e. Tuloslaskelmassahan tuo pakollinen varaus jo näkyy kuluina "muiden menojen" saldon kautta. Eli täytyykö mun nyt verotettavaa tulosta laskettaessa lisätä tuo pakollinen varaus (eli verotettava tulos olis 130k).

Toisin sanoen mitä kysyn nyt on, että onko tuo kyseinen pakollinen varaus nyt vähennyskelpoinen vai kelvoton?
Pakollinen varaus tuossa muodossa on verotuksessa vähennyskelvoton meno.
Vastaa Viestiin