Lainan lyhennys myynnillä

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Anhusa
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Elo 2019, 09:01

Lainan lyhennys myynnillä

Viesti Kirjoittaja Anhusa »

Olen nyt yrittänyt jo aika kauan miettiä miten kirjaukset saan kirjanpitoon kirjattua tasan. Minä käytän bruttokirjausmenetelmää. Yritys A myy tuotteita Yritys B:lle ja Yritys A on velkaa Yritys B:lle ja velkaa lyhennetään puolella myynnistä (Yrityksen B mukaan laina lyhenee vain alv 0%:n summalla) niin minne tuo lainan lyhennyksen osuuden alv kirjataan? Esim. Yritys A myy Yritykselle B tuotteita 400 eurolla (sis. alv 24% 77,42€), josta yritys B maksaa A:lle 200 euroa ja laina lyhenee 161,29€ alv 0%. Luulen kuitenkin, että Yritys B kirjaa ostoihinsa juurikin tuon 400 € eli saa alv-vähennystä itselleen 77,42€. Eikö lainan pitäisi lyhentyä juuri tuolla 200€:lla?
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Lainan lyhennys myynnillä

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Yrityksessä B ei ole mietitty asiaa loppuun saakka. Kehota heitä vertaamaan tätä esittämäänsä järjestelyä siihen, että kaikki rahaliikenne tapahtuisi täysimääräisinä erillisinä tapahtumina eli että he lähettäisivät yritykselle A maksuna tuotteista 400 euroa ja yritys A maksaisi sitten heille velkaansa 200 euroa (tai 161,29 euroa). Jos ja kun lopputulos ei ole sama niin jotain on pielessä.

Voihan sitä velkaa sinänsä lyhentää 200 euron sijasta nimenomaan 161,29 eurolla jos yritys B niin haluaa, mutta silloin heiltä on vastaavasti tultava maksusuoritus 238,71 euroa. Mieluummin varmaan kuitenkin haluavat velkapääoman pienenevän nopeammin jos sille ei synny korkotuottoa ja luottotappion riski on olemassa.
Vastaa Viestiin