Kirjanpito on niin yksinkertaista kuin osaan: lokerikko johon joskus tositteet ja laskut jopa päätyvät, ja sama kirjanpitokoneella: hakemisto jossa kansiot kirjanpidolle, sen tositteille, laskuille ja lähetetyille laskuille.
Oma kokemus useammalta vuodelta:
- toiminta on asiantuntijatyön vuokraamista ja työkuorma usein +35h/viikko. Eli kirjanpitoon ei ole yhtään ylimääräistä tuntia: aikaa ei jää.
- rivien saaminen kirjanpitoon työlään tuntuista. Tilitapahtumien että lappujen etsimisen kanssa "taiteillessa".
- Veroilmoituksen lähestyessä tuntuu sekavuus lisääntyvän. Sen aina saa kasaan, mutta varma tunne siitä että excel-taulut olisivat verottajan mielestä varmasti oikein aina jää puuttumaan.
- mikäs tämän debit-tapahtuman ALV-osuudet?
- ja onkohan se asiakas maksanut sen yli 2 kk sitten lähetetyn laskun?
Onko kukaan mielestään keksinut tehokkaan systeemin jolla eri tositteiden tiedot päätyvät kirjanpitoon? Tai kenties jokin ohjelmisto ratkaisisi asiat varmuudella ilman kuukausien opettelua? (en usko tosin)